וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפרדים מלוחמת הזכויות - ח"כ אורה נמיר ז"ל

עודד פריד

7.7.2019 / 15:46

לא בטוח שידעתם, אבל חברת הכנסת אורה נמיר, שהלכה לעולמה הבוקר, הייתה מי שהוביל את השינוי בחוק - לאיסור אפליה על רקע נטייה מינית

אורה נמיר. ראובן קסטרו
אורה נמיר. פעלה לעמן זכויות האדם./ראובן קסטרו

הקהילה הגאה בישראל חייבת תודה ענקית לאורה נמיר ז"ל שנפטרה הבוקר. בין יתר הישגיה
המשמעותיים של נמיר לאורך שנותיה הארוכות בפוליטיקה הישראלית, נמיר היא זו שבזכותה קיים בחוק הישראלי, מאז 1991, איסור הפליה בתעסוקה על רקע נטייה מינית.


ואם זה לא נשמע לכם מרשים במיוחד אולי כדאי שתדעו שגם היום רק ב-73 מדינות בעולם קיים בחוק איסור מפורש כזה. כן, גם היום רק ב-38% מהמדינות החברות באו"ם קיים חוק האוסר לפטר אדם בשל נטייתו המינית.

נמיר כיהנה כחברת כנסת מטעם המערך ומפלגת העבודה במשך 22 שנים ובין שלל תפקידיה כיהנה בכנסת ה-12 כיושבת ראש ועדת העבודה והרווחה. במסגרת זו היא הביאה את התיקון הראשון לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה ובו הוספת איסור הפליה על רקע נטייה מינית.

בעת הצגת החוק לקריאה שנייה ושלישית אמרה: "קבלת הצעת החוק תתרום, כך אני מקווה, למתן יחס שוויוני לנשים ולגברים ללא תלות בנטייתם המינית, תאפשר להם לחיות לפי נטיותיהם המיניות כאזרחים שווים לכל דבר, ותעניק להם את ההגנות המשפטיות שזוכה להן כל ציבור אחר".

התיקון לחוק התקבל ב 24.12.1991 ברוב של 34 בעד, 5 מתנגדים וללא נמנעים. ההישג האדיר הזה הוא לא רק שיעור בהיסטוריה. אפשר וצריך ללמוד ממנו גם לעתיד:
מעניין לשים לב שבאותה העת כיהנה בישראל הממשלה העשרים-וארבע, בראשות יצחק שמיר, כשבקואליציה היו חברות גם המפד"ל, ש"ס, אגודת-ישראל ודגל התורה. תזכירו את זה לכל אלה שמספרים לכם שאי אפשר לחוקק כשיש מפלגות דתיות בקואליציה.

שמעון פרס ויצחק רבין, כנסת, 1990. לשכת העיתונות הממשלתית
אורה נמיר בכנסת./לשכת העיתונות הממשלתית

מעבר לזה כדאי להזכיר את החקיקה החשובה הזו בתשובה לכל מי שטוענים שזכויות הקהילה הגאה בישראל ניתנו לנו אך ורק בבתי המשפט.

מי שמספר לנו שזכויות הקהילה תלויות אך ורק בבתי המשפט הם פוליטיקאים שהאמירה הזו משרתת אותם. אותם פוליטיקאים יודעים שאם הציבור יאמין שזכויות הקהילה הגאה ניתנו אך ורק בבתי המשפט, הוא לא יבוא אליהם בדרישה לחוקק חוקים שיבטיחו שוויון כמו שעשתה אורה נמיר ז"ל.

ולבסוף, ראוי לציין את שיתוף הפעולה של נמיר עם "עוצמה" - הזרוע הפוליטית של האגודה שפעלה באותן שנים בזירה הציבורית. בשנים האחרונות, אחרי תקופת היעדרות מסויימת, הקהילה חוזרת לעשייה בזירה הפוליטית ואנחנו צריכים עוד אנשים שמכירים את הקהילה וצרכיה, מבינים את הפוליטיקה וחוקיה ויכולים להביא להישגים נוספים.

אסור לשכוח שכנסת ישראל ידעה בעבר לחוקק ולקדם שוויון לקהילה הגאה. אסור לשכוח שחברי וחברות הכנסת הם אלה שמונעים מאיתנו את הזכויות שלנו. ואסור לנו לשכוח את אורה נמיר ז"ל.
יהי זכרה ברוך.



עודד פריד הוא פעיל לשוויון זכויות לקהילה הגאה ויועץ בתחום המדיניות הציבורית

יש לכם מה להגיד לנו? משהו לספר? רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו לנו:
Pride@walla.net.il או בוואצאפ-וואלה! גאווה: 054-938-2804

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully