וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נגד הטבע"? 500 מינים של בעלי חיים מפגינים גאווה

22.9.2019 / 9:12

אחד התירוצים השחוקים של הומופובים וגזענים, הוא שנטייה חד מינית היא "יצר" שיש לאדם, ושהדבר הוא נגד ולא קיים בטבע. אז כן, מדובר בשטות, וכעת אתר "הידען" מפרסם מאמר וחושף למעלה מ-500 מינים של בעלי חיים המקיימים יחסים הומוסקסואליים

נשרים. ShutterStock, ShutterStock
נשרים/ShutterStock, ShutterStock

בשבועות האחרונים, ובפרט לקראת הבחירות שעברנו, העלו הומופובים רבים פעם נוספת את הטענה כי נטייה חד מינית היא דבר הנוגד את הטבע ואינו נורמלי. הטענה שעולה ברוב המקרים היא שמדובר ב"יצר" שיש רק לאדם ושעליו "להתגבר" עליו כדי לחיות חיים "תקינים".

למרות שלרוב אנו לא נתקלים אישית בבעלי חיים המנהלים זוגיות חד מינית, הדבר קיים בטבע. כבר זמן רב ש זוג נקבות פינגווין מנהלות חיים משותפים בספארי ברמת גן וכן גם שלושה צבים, וכעת הזואולוג אבי ארבל, מאתר "הידען" (העוסק במדע, טכנולוגיה והיסטוריה) פרסם מאמר מקיף בנושא, החושף למעלה מ-500 מינים של בעלי חיים, המקימיים זוגיות חד מינית.

אבי מעלה כי הטיעון הנפוץ כי "הומוסקסואליות אינה מביאה צאצאים ולכן אינה טבעית" הינו שטות מוחלטת ומקורה בבורות. נכון להיום המדע מכיר למעלה מ-500 זנים של בעלי חיים המקיימים יחסים חד-מינים (הומוסקסואליים), ואילו על פי דיווחים המספר גדול הרבה יותר, ומגיע לכ-1,500 מינים.

אנטילופה. ShutterStock, ShutterStock
אנטילופה/ShutterStock, ShutterStock

במאמרו מעלה אבי כי יחסים הומוסקסואליים נמצאים אצל מינים וזנים רבים, בהם חרקים, חסרי חוליות, דגים, זוחלים, דוחיים, עופות ויונקים (ובהם קופים ובני אדם), וכי אצל כל אחד מהם ישנם היבטים שונים של התנהגות זו.

אצל חלק מהמינים הדבר מתבטא בהליך החיזור, באחרים בהפגנת חיבה, מגע מיני ושאינו מיני (ליטוף, חיבוק, נשיקות) ואף יצירת קשר זוגי קבוע, אשר בחלק מהמקרים הינו מונוגמי. אורך הקשר משתנה בין בעלי החיים. הוא יכול להיות קצר ומנגד ישנם בעלי חיים החולקים חיים שלמים יחד.

היבט נוסף של יחסים חד מיניים הינו הורות משותפת וגידול צאצאים. בחלק מהמקרים בני הזוג יוצאים ל"סטוץ" לצורך הרבייה ובחלק אחר "מאמצים" ביצים או עוללים שננטשו. בכל המקרים שני בני או בנות הזוג משתתפים בגידול או בדגירה (במקרה של ביצי עופות), כאשר לא פעם המצב מביא להצלחת ילודה וגידול טובים יותר, מאשר בזוגות בעלי חיים "סטרייטים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שני כלבים על דשא.. ShutterStock, ShutterStock
שני כלבים על דשא./ShutterStock, ShutterStock

בגני חיות רבים בעולם נצפו מערכות יחסים חד מיניים. בין היתר בגרמניה, בניו-יורק, יפן ועוד רבים. גם בישראל, מלבד בספארי, ניתן למצוא בגן החיות התנ"כי בירושלים שני נשרים המקיימים קשר זוגי, ואבי ארבל מוסיף כי כשניתנה לזוג הנשרים ביצת דמה הם מיהרו לדגור עליה, ובהמשך כאשר עמדה בפניהם אפשרות לאמץ גוזל, הם גידלו אותו עד שהגיע לבגרות ושוחרר לטבע.

במקרים אחרים, האקט ההומוסקסואלי הוא יחלק ממפגן שליטה. כך למשל אצל אנטילופות, שם קיים בכל עדר זכר אלפה המזדווג עם הנקבות, אך כאשר זכר אחר מעוניין להדיח את אלפא הוא יוצא איתו לקרב הכולל קפיצות, רכיבות ואף מגע מיני. הליך דומה נצפה אצל ג'ירפות, הזאב האפור ובבונים, כאשר בחלק מהמקרים לא מדובר בקרב, אלא רק במשחק ידידותי.

מהלך מעניין מתרחש אצל הדולפינים, שם עד גיל 10 מוכרת התנהגות הומוסקסואלית, שבחלק מהמקרים חולפת, אך במקרים אחרים נצפו דולפינים בוגרים המפגינים התנהגות גאה.

דולפינים. ShutterStock, ShutterStock
דולפינים/ShutterStock, ShutterStock

אבל כמו אצל בני האדם, גם אצל בעלי החיים, אנחנו לא מדברים על הגדרה אחת ברורה - הומוסקסואליות. גם בקרב בעלי החיים נמצאו עדויות למגדרים שונים, משיכה שונה, מערכות זוגיות הכוללות כמה בני זוג וכן לבי-סקסואליות.

כך למשל במחקר נמצא שהעוף הדורס "פרס מזוקן", חי לרוב בשלישייה, הכוללת שני זכרים ונקבה, כאשר כל השלושה מזדווגים זה עם זה. בקרב ה"שימפנזה הגמדי" נרשמו מגעים מיניים בין מגדרים שונים, וישנם עוד מינים רבים, בהם נצפתה התנהגות גאה. למרות מה שאפשר לחשוב, המחקרים מראים כי התנהגות זו אינה פוגעת בהכרח ברבייה. אז... שלא יעבדו עליכם.

ד"ר אבי ארבל הוא זואולוג, מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים בתל-אביב. פרסם ספרים אחדים ומאות מאמרים העוסקים בבעלי-חיים ובמסעות ברחבי העולם. לקראת המאמר המלא לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully