וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועד למלחמה באיידס למשרד הבריאות: אשרו PrEP לפי צורך

15.10.2019 / 6:15

בשנת 2017 אושר בישראל הטיפול ב-PrEP, כשהמלצת משרד הבריאות היא להשתמש בכדור באופן קבוע ועל בסיס יומי. כעת, בהמשך להנחיות ארגון הבריאות העולמי, פונה הוועד למלחמה איידס בבקשה לשנות את הנוהל

כדור PREP. ShutterStock, ShutterStock
כדור PrERP, למניעת הדבקה ב-HIV. צילום: ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

כשלוש שנים פעל הוועד למלחמה באיידס ביחד עם החברה לרפואת איידס והחברה לרפואת להט"ב מאחורי הקלעים, עד שהוכנס ה-PrEP לישראל באופן רשמי. מדובר בטיפול המונע הדבקה ב-HIV, במקרים של קיום מגע מיני ללא קונדום. במקומות רבים בעולם חלה ירידה בהדבקות חדשות לאחר הכנסת הטיפול לשימוש.

בשנת 2017 הוכנס ה-PrEP גם לישראל, בתנאים והנחיות טיפול ברורות: המרשם לכדור יינתן רק על ידי רופא אשר הוכשר לכך, לאחר ביצוע בדיקות לכלל מחלות המין, אותן יש לערוך בכל חידוש של המרשם וכן הובהר כי הנחיית משרד הבריאות הינה ליטול את הכדור באופן קבוע ועל בסיס יום-יומי.

האפשרות השנייה הקיימת היא ליטול PrEP (פרפ) על פי צורך, כלומר לקראת אירועים אשר עלולים להגיע לכלל מגע מיני ללא קונדום.

כיום, תחת הסבסוד החלקי של הביטוחים המשלימים, נמכר ה-PrEP בכל קופות החולים במחיר של כ-300 שקלים לחודש, כאשר בוועד למלחמה באיידס מקווים כי הבדיקות אותן יש לבצע כתנאי לחידוש מרשם, יביאו גם לירידה בכמות ההדבקות במחלות מין אחרות, אשר נמצאות במגמת עליה. בנוסף ישנה שאיפה כי הטיפול ייכנס לסל הבריאות של שנת 2020 , וזאת כדי להנגיש אותו לכל קבוצות באוכלוסיה שנמצאות ברמת סיכון גבוהה להדבקה ב-HIV.

PREP - אילוסטרצייה.. ShutterStock, ShutterStock
מונע הבדקה ב-HIV במקרה של מגע מיני לא מוגן. צילום: ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

לאחרונה הוציא ארגון הבריאות העולמי (WHO) הנחיות חדשות לנטילת הכדור, שהוכיחו עצמן יעילות כמו הנטילה היומיומית בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. לפי ההנחיה החדשה ניתן להשתמש ב-PrEP בצורה של 2-1-1. כלומר: 2 גלולות יממה לפני המגע המיני, כדור נוסף 24 שעות לאחר הנטילה הראשונה, וכדור נוסף 24 שעות לאחר הגלולה השנייה.

ב'וועד' מבקשים כי משרד הבריאות יאשר בישראל גם אופן שימוש זה, בין היתר כיוון שמחיר הכדור בישראל יקר לעומת מדינות מערביות אחרות, והמשמעות של נטילת הטיפול מדי יום יקרה מאוד עבור רבים.

כך נוצר מצב בו אנשים לא לוקחים את הטיפול בצורה מסודרת, ושנית כבר היום ישנם משתמשי PrEP אשר אינם נוטלים את הכדור באופן קבוע, ואלה עלולים לסכן עצמם בשימוש ונטילה לא נכונים של הכדור - על כן יש צורך הפרסום הנחייה ברורה.

לפי שעה משרד הבריאות עוד לא הגיב לבקשת הוועד, אשר עוקב אחר התקדמות העניין. ומה תמונת המצב כרגע של HIV בישראל? משנת 1981 ועד תום שנת 2017 התגלו בישראל 9,953 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס. על פי הערכת משרד הבריאות 8,874 אנשים בישראל חיים כיום עם הנגיף.

עוד בוואלה!

זו הסיבה שהורדתי את הגומי והתחלתי להשתמש ב-PreP

לכתבה המלאה
כדור פרפ. ShutterStock, ShutterStock
כדור PrEP נמכר בכל קופות החולים, במרשם רופא. צילום: ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

נכון לסוף 2017 חיים בישראל 7,445 אנשים החיים עם HIV /חולי איידס, שיעור מקרי ההדבקה בשנת 2017 עמד על 41.8 מקרים למילון בני אדם (נמוך מרוב מדינות המערב), כ-40 מיליון בני אדם הינם נשאי HIV ברחבי העולם, מרביתם באפריקה, מדי יום מתגלים בעולם כ-7,000 נדבקים ב-HIV, לפחות אחד מהם ישראלי, 70% מהישראלים מעולם לא עברו בדיקת HIV ו-30-40% מהנשאים החדשים כל שנה - שייכים לקהילה הגאה.

בשנת 2018 התגלו בישראל 431 מקרים חדשים לעומת 405 בשנת 2017.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully