וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזמנים לבקר? זה מה שקורה היום ללהט"בים ברוסיה

1.6.2019 / 14:14

בזמן האירוויזיון הזמין הנציג הרוסי את כולם, כולל הקהילה הגאה, לבקר לרוסיה. החלטנו לבדוק האם ההומופוביה עזבה את הקרמלין. רמז - אל תבנו על סלפי בכיכר האדומה.

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

בכל שנה עולה הנושא מחדש. מצד אחד האירוויזיון הוא מהאירועים היותר מזוהים עם הקהילה הגאה, ומהצד השני אם רוסיה תזכה, ותארח את התחרות - רוב הקהל עלול למצוא את עצמו בתא המעצר, ולאחר מכן מגורש מהמדינה.

בשנים האחרונות הקשיח הממשל הרוסי את גישתו לקהילה הגאה, וחוקק מספר חוקים במטרה להעלים אותה מהעין הציבורית. ב-2013 עבר חוק האוסר על "תעמולה הומוסקסואלית" במדינה, ובכך הוגלתה הקהילה הגאה ברוסיה אל עומק הארון.

בין סעיפי החוק, איסור להניף דגלי גאווה בציבור, איסור על הפגנת חיבה עם בן מינך ובמוסקבה ספציפית אסור לערוך מצעדי גאווה במאה השנים הקרובות.

רק לאחרונה נאלצה "מרוול" לערוך מחדש דיאלוג בסרט "הנוקמים: סוף המשחק", אותו הפיצה להקרנות במדינה, כדי שיתאים לחוק המקומי. מדובר בסצנה המתרחשת בקבוצת התמיכה של קפטן אמריקה וזו אינה הפעם הראשונה שדבר מסוג זה קורה.

השיר של רוסיה באירוויזיון 2019

ההומופוביה באה מהשלטון

במקביל לאלה, כלי תקשורת וארגוני זכויות אדם מפרסמים כי החוקים ברוסיה הינם קצה המזלג, בתוך המדיניות ההומופובית, המוזנת על ידי השלטון. על פי פרסומים זרים, גם היום פועלות ברוסיה "קבוצות צייד", המחפשות קורבנות באפליקציות היכרויות, המיועדות ללהט"ב.

הן יוזמות פניה, חותרות למפגש ואז התסריט נע בין התעללות והשפלה, לרצח. בשנים האחרונות פורסמו כמה סרטונים, שצלמו על ידי אותם "ציידים", בהם השפילו את קורבנותיהם וחשפו את זהותם.

על פניו, הדבר נעשה באופן לא חוקי, אך טענות נוספות שפורסמו מעלות כי המשטרה הרוסית אינה ממהרת לחקור מקרי פשע מסוג זה, סוגרת במקרים רבים את התיק מחוסר עניין, וכן תועדו מקרי אלימות רבים של כוחות משטרה כנגד פעילים גאים, בעיקר בהפגנות בעד זכויות אדם בכלל וזכויות הומואים ולסביות בפרט.

עוד באותו נושא

סקר: 58% מתנגדים למצעד הגאווה

לכתבה המלאה

כוחות משטרה תוקפים מפגינים גאים ברוסיה

המקרים הללו זכו לכותרות בכלי תקשורת מסביב לעולם, והפכו את מערכת היחסים של רוסיה עם האירוויזיון למורכבת. חלק מהותי בכללי האירוויזיון הוא איסור אפליה משום סוג ובשום מקרה, כאשר הצהרה רשמית היא כי חלק ממטרות התחרות היא לקדם סובלנות, תרבות ורוח ליברלית. באירוויזיונים האחרונים החלו נציגי רוסיה לחוש בוז מצד המעריצים, כשדוגמה בולטת לכך היה ניתן לראות באירוויזיון 2014, אז צעק הקהל "בוז" בכל פעם שהוזכר שמה של רוסיה בשלב מתן הנקודות.

וזאת עוד מבלי שהזכרנו את הנעשה בצ'צ'ניה, שם על פי פרסומים הוקמו בשנים האחרונות "מחנות ריכוז" עבור חברי הקהילה הגאה, ואלה נרצחים שם וחווים התעללות מצד גורמי אכיפת החוק, באופן קבוע. רק בתחילת השנה פורסם כי כ-50 אנשים שזוהו כ"הומואים" הושלכו לאחד המחנות, ואלה מצטרפים למאות שכבר נעצרו ונכלאו בהם, בשנים האחרונות. שליט צ'צ'ניה אמר בתגובה לפרסומים כי אלו שטויות, וכי "אין בצ'צ'נייה הומואים".

סרגיי לזרוב בחוף הים של תל אביב

כשהחלו להגיע הדיווחים על העניין, לפני כשלוש שנים, התקשורת העולמית סערה ומיהרה לסקר את המתרחש, אך כיום, למרות ידיעות כי אותם מחנות עדיין פעילים, הדבר כבר אינו זוכה לתשומת לב ציבורית ותקשורתית.

כמו באירוויזיון 2016, גם השנה נדרש רוסיה לסוגיית הלהט"ב, למקרה של ניצחון, וכמו ב-2016, גם השנה אמר סרגי לזרוב, המייצג את המדינה, כי אין כל בעייה לרוסיה לארח את התחרות ואת הקהילה הגאה אם תזכה.

אז סלח לנו סרגיי לזרוב, אין לנו דבר נגדך. אבל אתה יכול להפסיק להגיד ש"כולם מוזמנים לרוסיה". אנחנו לא מאמין לזה, ומזל שלא הגעתם למקום הראשון.

מצעד גאווה שהסתיים בהפגנה אלימה ובעשרות עצורים. סנט פטרסבורג, רוסיה, 12 באוקטובר 2013. AP
מצעד גאווה שהסתיים בהפגנה אלימה ובעשרות עצורים. סנט פטרסבורג, רוסיה/AP

יש לכם מה להגיד לנו? משהו לספר? רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו לנו:
Pride@walla.net.il או בוואצאפ-וואלה! גאווה: 054-938-2804

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully