וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם מטיפול המרה? יתכן ומגיע לכם פיצוי כספי

עו"ד און רונן

17.7.2019 / 12:29

חברי קהילה רבים, אשר עברו טיפולי המרה, מספרים על חוויות קשות שעברו וצלקות נפשיות. האם הם יכולים להגיש לבית המשפט תביעת נזיקין ולקבל פיצוי? עו"ד און רונן, המתמחה בדיני נזיקין, עם כל הפרטים

גבר סובל, יושב על הרצפה. shutterstock. shutterstock, ShutterStock
אילוסטרצייה/ShutterStock, shutterstock

בימים האחרונים, לאחר ששר החינוך רפי פרץ הצהיר כי הוא תומך בטיפולי המרה אשר מתיימרים לשנות את זהותם המינית של להט"בים ולהפוך אותם להטרוסקסואליים, צפים ועולים עוד ועוד סיפורי זוועות של מי שעברו טיפולים אלו בעבר.

מהו טיפול לשינוי נטייה מינית? כל טיפול או ייעוץ, שניתנים בכל דרך, ושמטרתם לשנות את הנטייה המינית של האדם. לדוגמה: טיפול תרופתי, פסיכותרפי, התנהגותי, חינוכי ועוד.

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם מגדיר את טיפולי ההמרה כבלתי אתיים, בלתי מדעיים, בלתי יעילים וכפרקטיקה שעשויה להגיע לכדי התעללות ועינויים, ולכן ממליץ למדינות לאסור טיפולי המרה.

באתר האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה נטען: "אף על פי שהקונצנזוס של ארגוני בריאות ובריאות הנפש הגדולים היא שהטרוסקסואליות והומוסקסואליות כאחת הן ביטויים נורמליים של המיניות האנושית, מאמצים לשינוי הנטייה המינית באמצעות תרפיה אומצו על ידי כמה ארגונים פוליטיים ודתיים ושווקו לציבור באגרסיביות.

צדק. shutterstock. shutterstock, ShutterStock
צדק. shutterstock/ShutterStock, shutterstock

עם זאת, מאמצים אלו טומנים בחובם פוטנציאל להזיק לאנשים צעירים מאחר שהם מציגים את ההשקפה שנטייתם המינית של להט"ב היא מחלת נפש או הפרעה נפשית, ולעיתים קרובות הם מציגים את חוסר היכולת לשינוי הנטייה האישית ככישלון אישי ומוסרי."

ואכן, במדינות רבות בארה"ב החוק אוסר על פרסום האופציה לקבלת טיפולי המרה ו/או על מתן טיפולי המרה בכפיה ו/או על מתן טיפולי המרה בכלל.

גם מדינות אירופה לא נשארו מאחור ובחלקן החוק אוסר על ביצוע הטיפולים וקובע זכות לקבלת פיצויים ובחלקן (הראשונה הייתה מלטה) נקבע כי ביצוע טיפולי המרה הוא עברה פלילית אשר גוררת מאסר, קנס ותשלום פיצויים "למטופל".

למרבה הצער, בישראל, החוקים הנוגעים לזכויות להט"בים אינם נחקקים בקלות. כך, בעוד שבשנת 2011 פרסמה הסתדרות הפסיכולוגים נייר עמדה כנגד טיפולי המרה וקראה להזהיר את הציבור מפני טיפולים אלו, ובשנת 2014 פרסם משרד הבריאות אזהרה לציבור מפני טיפולי המרה - טיפולים אלו המשיכו להתפרסם ולהינתן בישראל באין מפריע.

בינואר 2019 ועדה מטעמה של ההסתדרות הרפואית הישראלית פרסמה עמדה רשמית נגד טיפולי המרה.

עוד בוואלה!

עדות: "לא האמינו שאני הומו - שלחו אותי לסרוגייט"

לכתבה המלאה

בנייר העמדה זעקה ההסתדרות הרפואית את שמחקרים רבים בעולם מעלים כבר שנים רבות- טיפולים אלה אינם יעילים והם עלולים לגרום לנזק אפשרי גם באוכלוסייה הבוגרת ובעיקר בילדים ובמתבגרים . הנזקים העקריים הם התגברות של חרדה, דיכאון ואובדנות. לפיכך קבעה שאין להפנות לטיפולים אלו ואין להשתתף בהם מבחינה מקצועית ואתית.

יחד עם זאת, ניסיונות לחוקק חוקים אשר יקבעו איסור על ביצוע טיפולי המרה בישראל נדחו על ידי הממשלה בשנים האחרונות.

במצב החוקי הקיים, כאשר מדינות העולם אוסרות על ביצוע טיפולי המרה הופכת ישראל למדינת מקלט לארגונים חשוכים מן העולם כמו ארגון JONAH אשר בשנת 2014 חוייב על ידי בית המשפט בארה"ב לשלם פיצויים בגין הונאה ונזקים הנפשיים שגרם לארבע מטופלים.

אלה הגישו כנגדו תביעות בארה"ב ובהמשך נסגר בהוראת בית המשפט, לאחר שפרסם טיפולי המרה בניו ג'רזי וקבע את ביתו החדש בישראל וכיום הוא נקרא "אנשים יכולים להשתנות"

לפי נתונים שאסף ארגון הו"ד, בישראל פועלים עשרות מטפלים מוסמכים העוסקים בטיפולי המרה, ועוד עשרות מטפלים שאינם מוסמכים.

עד שהמחוקק יבצע את מלאכתו ויצעיד את מדינת ישראל קדימה- הדרך העומדת בפנינו להילחם בטיפולי ההמרה היא באמצעות הגשת תביעות נזיקיות אזרחיות אשר יטילו עול כלכלי כבד על המטפלים והן עשויות לגרום לכך שהללו יירדו מנכסיהם ויחדלו מעיסוקם זה.

עו"ד און רונן. יח"צ,
עו"ד און רונן/יח"צ

מי שעבר טיפולי המרה אשר גרמו לו לנזקים נפשיים זכאי להגיש לבית המשפט תביעת נזיקין לתשלום פיצויים עקב נזק נפשי כנגד ה"מטפל" וכנגד מי שהכריח אותו לעבור את הטיפולים.

כאשר אדם עובר טיפול אשר גורם לו נזק נפשי הוא יכול להוכיח את גובה הנזק על ידי הגשת חוות דעת פסיכיאטרית אשר תאמוד את שיעור הנכות הנפשית שטיפולי ההמרה הותירו בו ובאמצעותה לאמוד את גובה הנזק ולקבל פיצויים.

למשל, בגין אבדן כושר השתכרות, טיפולים רפואיים למשך כל חייו, הכאב והסבל שהוא חווה במהלך הטיפול ומאז שהסתיים הטיפול למשך כל חייו, פיצויים עונשיים, פיצויים מוגברים, פיצויים בגין אובדן הנאות החיים, בגין פגיעה באוטונומיה ועוד.

הכותב הוא עו"ד און רונן, מתמחה בדיני נזיקין ושותף במשרד עורכי הדין רונן-מעוז

בואו לפייסבוק ולאינסטגרם של וואלה! גאווה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully