וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתחתן אסור - אז מה כן אפשר לעשות?

עו"ד אביטל חורף

13.8.2019 / 8:50

במדינת ישראל החוק הקובע כי נישואים (וגירושים), יתבצעו עפ"י דתו של אדם. אך מה עושים כשהדת לא מכירה בנישואים חד-מיניים? עו"ד אביטל חורף עם הפתרונות

בני זוג בחתונה גאה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
"זוגות גאים, מכל סוג, אינם יכולים להינשא, מכיוון שהחוק הדתי אינו מאפשר...".בתמונה: זוג גאה בחתונה. ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

על פי החוק בישראל יהודי יכול להתחתן רק עפ"י ההלכה היהודית (ע"י רב שיתחתן אותו), ואילו מוסלמי למשל, יכול להתחתן רק עפ"י חוקי האיסלם.

מכך יוצא שגם זוגות גאים, מכל סוג, אינם יכולים להינשא, מכיוון שהחוק הדתי (הן היהודי, המוסלמי, הנוצרי והדרוזי שחלים בישראל) אינו מאפשר נישואים של אנשים מאותו מגדר.

יחד עם זאת, במדינת ישראל קיימת פרקטיקה ארוכת שנים, בה מדינת ישראל מכירה בנשואיהם שאנשים שהתחתנו בחו"ל. כלומר, אם יהודיה ונוצרי התחתנו ברוסיה בנישואים אזרחיים (בד"כ ברוב מדינות המערב הנישואים נעשים אצל פקיד ברשות המקומית), והם מגיעים לארץ עם תעודת נישואים, משרד הפנים מחוייב להכיר בנישואים אלו ולרשום את בני הזוג כנשואים.

בעניין של זוגות גאים, בעקבות בג"ץ יוסי בן-ארי נגד מינהל האוכלוסין (האחראי על רישום הנישואים בישראל) חויב משרד הפנים להכיר בנישואים חד-מיניים שנערכו במדינה אחרת.

חשוב לציין, כי בתי המשפט בארץ מכירים גם בזוגות שאינם מעוניינים להתחתן, ומגדירים עצמם כ"ידועים בציבור". הדרך לעשות זאת היא ע"י עריכת "הסכם חיים משותפים", שאותו יש לאשר בהליך פשוט יחסית אצל שופט/ת בבית המשפט למשפחה. את ההסכם יכולים לעשות זוגות סטרייטים והוא תקף גם לזוגות גאים.

בנות זוג בחתונה גאה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
"מינהל האוכלוסין במשרד הפנים מכיר בנישואים חד-מיניים שנערכו במדינה אחרת". בתמונה: זוג נשים בחתונה גאה. ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

הסכם שכזה מקבע את מעמדם של בני הזוג כ"ידועים בציבור", ומעמדם של בני זוג (הטרו וגאה) מחזיקים בידם אישור בית משפט ל"חיים משותפים", זהה כמעט לחלוטין לאלו של זוגות נישואים.

חשוב לציין, כי מבחינה פרקטית יש חשיבות עצומה לרישום בני זוג כנשואים בתעודת הזהות במשרד הפנים. כלומר, יש חשיבות מהותית לעובדה שבן הזוג שלי רשום בתעודת הזהות שלי כבן זוג שלי. בקרנות הפנסיה, בבנקים, ברשות המקומית ברישום ילדים למוסדות לימוד, זכאות לפונדקאות עפ"י חוק, במס הכנסה, במיסוי מקרקעין, דיני הירושה בבית משפט למשפחה, ועוד...

בכל אותם גופים של המדינה, אשר מרבית האנשים זקוקים לשירותים אלו בכל יום, יש משמעות עצומה לעובדה שאדם מציג את תעודת הזהות שלו ובו רשום שהוא "נשואי" לבן זוגו.

אותם גופים מסתמכים אוטומטית על רישום זה, ואילו בני זוג, לא משנה מאיזה מגדר, שלא רשומים כנשואים בתעודת הזהות, קרי "ידועים בציבור", צריכים כל פעם "להציג" בכל גוף בנפרד את הסכם החיים המשותפים עליו הם חתמו בבית משפט למשפחה (ואם לא נחתם הסכם כזה, זו בעיה משפטית גדולה בהרבה)

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חתונה גאה בחסות עיריית תל אביב. עומר ישראלי, אתר רשמי
בתמונה: חתונות גאות שנערכו בתל אביב. צילום: עומר ישראלי/אתר רשמי, עומר ישראלי

אחת מאבני הדרך בישראל, בעניין זכויות זוגות גאים סומן ב-1994. אז הגיש דייל אל על יונתן דנילוביץ', תביעה נגד החברה להכיר בבן זוגו כבן זוג שלו בגין אפליה בנתינת כרטיסי טיסה לבני זוג - אז היה נהוג לתת כרטיסי טיסה בחינם רק לבני זוג הטרוסקסואלים.

פסק דין זה נחשב לפסק דין פורץ דרך, אשר מאז פסיקתו באמצע שנות ה-90, בני זוג גאים יכולים לעגן את הזוגיות שלהם "כידועים בציבור", בדיוק כמו בני זוג הטרוסקסואלים, ומאז פסק דין בן ארי באמצע שנות ה-2000, יכולים בני זוג גאים שנישאו בחו"ל להירשם בארץ כנשואים לכל דבר ועניין.
לכן למעשה, אין שום הבדל בין עריכת הסכם לחיים משותפים בין בני זוג הטרוסקסואלים לבין עריכת הסכם לחים משותפים בין זוגות הומוסקסואלים.

יחד עם זאת, חשוב לציין, כי כאשר מדובר על הבאת ילדים לעולם בין בני זוג להט"בים, ברוב המוחלט של המקרים יהיה הורה אחד "לא ביולוגי", והדבר עלול ליצור בעיות בעת חס וחלילה פרידה של בני הזוג.

עו"ד אביטל חורף מתמחה בדיני משפחה, זכויות להטב"ים ועורך הסכמי טרום נישואים

עו"ד אביטל חורף. צילום" יח"צ. יח"צ,
עו"ד אביטל חורף. צילום" יח"צ/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully