וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק שתן? עד היום בדקו לכם מחלות מין לא נכון

21.11.2019 / 8:53

כבר זמן רב שקיימות המלצות אחרות, אך למרות זאת, עד לאחרונה בדיקת מחלות המין הנפוצה בישראל הייתה שתן או במקסימום שתן ולוע. כעת, מרפאת גן מאיר בתל אביב, של קופת חולים 'כללית', מיישרת קו ומציעה בדיקה משולשת ומקיפה: לוע, שתן ורקטום - כפי שצריך להיות

בוידאו - ד"ר רועי צוקר מסביר על PrEP לקראת מצעד הגאווה האחרון/בוידאו - ד"ר רועי צוקר מסביר על PrEP לקראת מצעד הגאווה האחרון
בדיקת שתן. אילוסטרציה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
בדיקת שתן - לא מספקת לגילוי כלל מחלות המין. אילוסטרציה/ShutterStock, ShutterStock

עוד מ-2015 הגיעו המלצות לשינוי שיטת הבדיקה למחלות מין. בעבר הבדיקה הנפוצה הייתה שתן או שתן מורחב, אך עם התקדמות המחקרים עלה כי בדיקות אלה לא מספיקות. ישנן מחלות אשר לא ניתן לראות בשתן או לחילופין כאלה שניתן לתפוס בשלב מוקדם, לפני הופעת תסמינים.

הבדיקות ה"חסרות" הן לוע - בדיקה בה מעבירים מקלון על חלקו העליון של הגרון, בדומה לבדיקה אותה עושה הרופא כשיש לכם כאב גרון חריג והבדיקה הפחות נפוצה אך החשובה מאוד - בדיקה רקטאלית. כן כן, מה שקראתם.

לא, לא מדובר בבדיקה פולשנית המצריכה כפפות או משהו כזה, פשוט מאוד מקבלים עוד מקלון שאותו יש להכניס קלות ל... הבנתם ולמסור למעבדה. מדובר בבדיקה חשובה מאוד היות ובמיוחד בעידן ה-PrEP הפכו נפוצות כמה מחלות מין אשר אין להן תסמינים בשתן או בלוע, וניתן לגלות אותן רק בבדיקה מסוג זה.

למעשה, בדיקה המשולשת היא הבדיקה הנכונה והמקיפה ביותר למחלות מין. נכון להיום ידועים כבר כמה מקרים של נבדקים אשר בדיקות השתן והלוע שלהם יצאו תקינות, אך למעשה הם סבלו ממחלות אשר היו ניתנות לגילוי רק בבדיקה רקטאלית. כך שמצד אחד הם גם סבלו סבל רב מאותן המחלות ומצד שני הדביקו אחרים, כאשר קיימו יחסים לא מוגנים.

לאותם החולים לא הייתה דרך לדעת שיש להם מחלת מין, ולמעשה גם בעיני הרופאים המטפלים הכל נראה תקין, היות ותוצאות בדיקות הדם, שתן ולוע יצאו תקינות. עם כניסת ה-PrEP ועליית המודעות היו רופאים שביקשו, באופן לא רשמי, מאותם הנבדקים להעביר את המקלון המיועד לבדיקת הגרון גם באזור הרקטום, וזאת כדי לגלות מחלות מין "חבויות".

לא מדובר פה ב"התקמצנות" בדיקה או משהו כזה, פשוט בשל העדר המועדות, מרבית הרופאים לא ידעו שצריך לבצע בדיקה רקטאלית או שלחילופין בדיקה זו לא הופיעה להם במחשב תחת קטגוריית "מחלות מין" כך שהם לא יכלו לנפק אותה לצורך בדיקת מחלות מין.

כעת, לאחר בירוקרטיה רבה ועבודה מאחורי הקלעים, הבדיקה המשולשת הגיעה באופן רשמי אל מרפאת גן מאיר, השייכת לקופת חולים 'כללית' והנבדקים בה יזכרו לכיסוי המקיף ביותר לגילוי מחלות מין. אך גם אם אתם רשומים במרפאה או קופית חולים אחרת, התעקשו לקבל בדיקה רקטאלית, כאשר אתם מבצעים בדיקת מחלות מין. זאת במיוחד אם אתם משתמשים ב-PrEP.

בשנים האחרונות נרשמה עלייה בשכיחות מלות המין בקרב האוכלוסייה הכללית ובפרט בקרב הקהילה הגאה באזור תל אביב. הדבר נובע הן מעליית המודעות, אשר הביאה נבדקים חדשים שלא טרחו להיבדק בעבר והן בשל השימוש הגבוה יחסית ב-PrEP, אשר מונע הדבקה ב-HIV אך גורר את הורדת הקונדום ובכך מביא להדבקה במחלות מין אחרות.

מחלות מין, אילוסטרציה. ShutterStock. ShutterStock, AP
מחלות מין - בדיקה משולשת: שתן, לוע ורקטום. אילוסטרציה./AP, ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully