וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות תאומים בפונדקאות גאה, וזו הסיבה

כשחושבים על זוגות בהליך פונדקאות בכלל וגאים בפרט, נהוג לחשוב כי להביא לעולם תאומים זה האידיאל. אחרי הכל, אם כבר החל התהליך וישנה הסכמה עם פונדקאית, למה לא להביא לעולם שני ילדים, בהליך אחד? אך בשנים האחרונות המציאות שונה, ויש לכך סיבה ברורה

משפחה גאה. אילוסטרציה.. ShutterStock, ShutterStock
משפחה גאה. אילוסטרציה./ShutterStock, ShutterStock

בעבר היה מקובל שזוגות בני אותו המין שעוברים הליך פונדקאות מבקשים להביא לעולם תאומים. בין היתר כיון שבאופן הזה ביקשו ההורים המיועדים להביא צאצא גנטי של כל אחד מבני הזוג. בעשור האחרון אנחנו רואים פחות ופחות הריונות של תאומים ויש לכך סיבה מרכזית אחת.

הסטטיסטיקות לא משקרות. הריון תאומים הוא הריון בסיכון ועלול להוביל לרעלת הריון אצל האישה ההרה, לפגיעות נוירולוגיות בילדים ולרוב יסתיים בלידה מוקדמת. כמה מוקדמת? 70% מהריונות התאומים מסתיימים לפני השבוע ה-37, זאת לעומת רק 10% מהריונות רגילים. כדאי גם לדעת ש 30% מהריונות התאומים מסתיימים אפילו קודם - לפני השבוע ה-34 והתינוקות הנולדים בהם מוגדרים כפגים. 10% מההריונות הללו מסתיימים לפני השבוע ה-32 במצבים מסכני חיים.

בראשית שנות ה-2000 נהגו מרפאות פיריון להחזיר שלושה, ארבעה ואף חמישה עוברים בטיפולי פריון, במטרה להגדיל את הסיכוי לקליטת העובר וכניסה להריון. זו הייתה הפרקטיקה המקובלת והיא יושמה גם בהליכי פונדקאות, אלא שבמקרה של הליך פונדקאות אין בכך היגיון רפואי רב.

ד"ר אוהד חורי - מתמחה בגניקולוגיה ומילדותית מבית החולים בלינסון ינחה את הפנאל "היבטים רפואיים של תהליך תרומת הביציות והפונדקאות בארה"ב וקנדה" בכנס הפונדקאות השנתי אשר יתקיים ב-6 לדצמבר בתל-אביב. אליו יצטרפו חמישה מומחים עולמיים בתחום ההפרייה ופונדקאות.

"מרפאות פיריון עוסקות על פי רוב בנשים שיש להן בעיית פוריות ולכן נדרשות החזרות מרובות וסיכויי ההצלחה של התהליך נמוכים יחסית", מסביר ד"ר חורי. "אבל במקרה של פונדקאית המצב שונה לחלוטין. מדובר באישה בריאה שבוחרת להיכנס להריון על מנת לסייע להורים המיועדים ועוברת בדיקות שיבטיחו שהיא מסוגלת לשאת הריון, ולכן אחוזי ההצלחה בתהליך גבוהים לאין שיעור".

"החזרת מספר רב של עוברים לרחמן של נשים בריאות הובילה למספר גבוה של הריונות מרובי עוברים ובסיכון ולכן כיום כבר נהוג להחזיר עובר אחד בלבד בכל ניסיון". ד"ר חורי מרגיע את המודאגים מסיכויי קליטת העובר: "אם בהליך הפרייה מלאכותית רגיל אחוזי ההצלחה של החזרת עוברים עומד על כ-20%, בהליכי פונדקאות מדובר בפי 3 ויותר. 60%-70%".

משפחות גאות אילוסטרציה. ShutterStock, ShutterStock
משפחות גאות אילוסטרציה./ShutterStock, ShutterStock

סיבה נוספת לבחירה של זוגות רבים בהרין תאומים הייתה העלות הגבוהה של הליך הפונדקאות. בהריון תאומים יש אומנם מרכיב של פיצוי נוסף לפונדקאית, אך עדיין העלות הכוללת של תהליך שבו נולדים תאומים היסטורית נמוכה מזו של הריון נוסף כדי להביא ילד שני ולהרחיב את התא המשפחתי בעתיד. אלא שגם היתרון היחסי הזה כבר כמעט ולא קיים כיום.

בשנים האחרונות חברות ביטוח הבריאות הבינו שהסיכון בהריון מרובה עוברים גדול במיוחד והן מסרבות לבטח או מתמחרות את הפוליסות בסכומי עתק. "כשכל יום בפגייה עולה אלפי דולרים, וסיכויי הלידה המוקדמת כל כך גבוהים - כל חיסכון פוטנציאלי מאבד משמעות" אומר אסף רוזנהיים, חבר בוועד המנהל של MHB אשר מתגורר בישראל.

כל שנה ארגון MHB (Men Having Babies) אוסף מידע מעשרות סוכנויות פונדקאות, עורכי דין מומחים ומרפאות פיריון בצפון אמריקה על מנת לאפשר להורים מיועדים להשוות בין ספקים שונים. "בשנים האחרונות אנחנו שומעים על יותר ויותר מרפאות וחברות ביטוח שפשוט לא מוכנות יותר ללוות הריון תאומים" מוסיף רוזנהיים. ולא רק זו, ברגע שהריון תאומים הוא כבר לא "הסטנדרט", פונדקאיות רבות בוחרות לעזור רק למשפחות אשר מתכננות להעביר עובר אחד.

עוד בוואלה!

סיכון החיים, אובדן החסכונות: המסע המטורף של הזוגות הגאים לפונדקאות

לכתבה המלאה
אסף עם שני ילדיו והפונדקאית.. יח"צ,
אסף עם שני ילדיו והפונדקאית./יח"צ

תקופת ההמתנה לפונדקאית שיש לה ביטוח רפואי שמכסה פונדקאות ומוכנה לשאת תאומים, עולה על 12 חודשים. אני אבא לתאומים, ברור שבמקום שבו אני נמצא היום עם שני ילדים בריאים בני 8 לא הייתי עושה את זה אחרת. אבל אם היית שואל אותי במהלך ההריון, כשכמעט איבדנו את שניהם בשבוע 22, הייתי אומר ללא ספק שהיינו מעדיפים הריון של עובר אחד בריא מאשר שניים עם כזה סיכון. לצערי, אני מכיר עשרות זוגות שאיבדו הריון תאומים, כל אחד מהם אומר שאם היה יודע אז את מה שהוא יודע היום, הוא היה מתנהל אחרת"

"ההמלצה שלי היא להימנע מהריונות מרובי עוברים" מסכם ד"ר חורי "אבל אם בכל זאת אתם בוחרים בהריון תאומים חשוב מאוד להתייעץ עם גורמים רפואיים ולהבין את הסיכונים וההשלכות שיכולות להיות לכך".

כנס הפונדקאות השנתי של ארגון MHB ועמותת אבות גאים יתקיים ביום שישי ה 6.12.19 באולם האירועים EAST בתל אביב ובמסגרתו ינחה ד"ר חורי פאנל על היבטים רפואיים של תהליך תרומת הביציות והפונדקאות. פרטים אודות הכנס והרשמה לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully