וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא מבית חרדי, הוא שכל את בן זוגו ואז הסיפור מתחיל

במרכז ההצגה, "תפילה חדשה", המוצגת בימים אלו בתאטרון הסימטה ביפו, תפגשו את בועז, אשר שוכל את בן זוגו, יונתן, המגיע ממשפחה חרדית. למרות שהקשר נותק לפני שנים, לשבעה מגיע אלון, האח התאום של יונתן - וכאן הסיפור רק מתחיל

העלילה של ההצגה "תפילה חדשה", מתרכזת בשבעה בבית הזוג, בה יושב בועז לבדו ואליה מגיע האח התאום של יונתן, אלון, מפגש המהווה את הפעם הראשונה בה פוגש בועז בני משפחתו של אהובו ז"ל.

יוצר ההצגה, רון ישועה, 52, אשר זהו מחזה מס' 30 פרי יצירתו, שזר את העלילה בפרטים אשר מגיעים מחייו האישיים שכן כשהיה בן 16 אחיו הבכור ניר, נהרג במלחמת לבנון הראשונה.

"אני חלק מהקהילה הלהט"בית ו גם ממשפחת השכול ונורא עניין אותי לגעת בנושא שלא עסקו בו עד כה, שכול הומוסקסואלי. אני חושב שזה המחזה הראשון שמטפל בזה אם אני לא טועה, ואיך כל זה קורה סביב מפגש עם הדת.

המחזה מעלה המון שאלות קשות כמו - האם אפשר לקשר בין שני העולמות הללו? הדת יוצאת נגד הומוסקסואליות והאם עדיין אפשר להתחבר לאור האבדן ולחיות בשלום, וגם יש גם עיסוק בשאלה האם שני אנשים המגיעים מעולמות כ"כ שונים יכולים לגשר על הפערים ולשבת שבעה יחד: בועז אתאיסט ואלון מיועד להיות רב".

מה זה עושה לחשוף סיפור אישי על הבמה?

"זה לא בדיוק סיפורי האישי, אלא חושף מקומות אישיים מתוך חיי. לקחתי את הנושאים האלו למקום שלי. ניר אחי היה גדול ממני בשלוש שנים, היינו מאוד קשורים וכתיבה זו אחת מדרכי ההתמודדות עם כל זה. ככותב אתה משתמש בחומרים מחייך שלך אבל מטפלים בזה בהמון פנטזיה. המחזה הוא גם אישי אבל גם לא, הוא נוגע בסוגיה שמעניינת אותי וחשובה לי. בנוסף, אני משתמש בחוויות של חברים מהקהילה ומקרים ששמעתי ומכיר בהקשר של שכול להט"בי.

כל יוצר צריך להיות מחובר לאישי, ליצור ממנו אבל גם להתרחק מעט, כי כשזה אישי זה פורנוגרפיה והחוכמה היא להשתמש בזה בחוכמה כדי לבחון את העלילה בצורה כנה כאילו אלו לא החיים שלך".

ההצגה תפילה חדשה. צלם רון ישועה,
המחזה מעלה המון שאלות קשות כמו – האם אפשר לקשר בין שני העולמות הללו? צלם: רון ישועה/צלם רון ישועה

לא היה חשש שהנושא יהיה מורכב מידי להצגה על הבמה?

"לחלוטין כן. במהלך החזרות בדקנו איך אנחנו מייצרים קשר עם הקהל, המחזה עבר הרבה גלגולים, הדיאלוגים, השיח, כדי לחדד את הדרמה, הדמויות והמתח, זאת כדי שהאווירה על הבמה תגיע אל הקהל ואני חושב שזה הצליח לנו, אני רואה את התגובות. היה לי חשוב להעביר את זה כי זה נושא טעון ועם זאת היה לי חשוב לכבד את הדת בזה שאני שואל ומדייק בסוגיות מהותיות כמו איך צולחים פערים בין העולם הדתי והחילוני, איך דתי מתנהג בביקור בבית חילוני - האם הוא מרשה לעצמו למשל לשתות? - רציתי לדייק עם כל ניואנס, שיהיה אמין אבל גם לשמור על המתח הדרמתי".


יש לא מעט ביקורת סביב הבוחרים לחזור בשאלה, למרות הנטייה המינית, מה אתה חושב על החיבור בין דת וגאווה?

"אני חושב שאחד לא אמור לסתור את השני. לדעתי האישית לא אמורה להיות בעיה עם אדם מהקהילה שבוחר להאמין באלוהים ולשמור למצוות. התורה, ההלכה, אלו ספרים שנכתבו לפני שנים ומאז עברו שנות אור, אנחנו משתנים כל הזמן וכך גם רוח התקופה, לכן גם הדת תצטרך לשנות את פניה בהתאם לערכי התקופה אם לא תרצה שאנשים יעזבו אותה. בעיני, אין שום סתירה בין הומוסקסואליות לדת ולא אמורה להיות".

כיפה גאה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
"אני חושב שדת וגאווה לא אמורים לסתור את השני". כיפה גאה, אילוסטרציה ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

לא פעם אנחנו שומעים רבנים שמתבטאים נגד הקהילה, יש מסר שתרצה להעביר להם?

"תמיד צריך לזכור שאדם הוא אדם באשר הוא אדם ולכבד בהתאם את כולם תמיד". עבור ישועה, כאמור, זהו המחזה מס' 30 אותו כתב וכרבים אחרים גם ביים, רובם דרמות חברתיות. "אמא שלי מתפללת שאכתוב קומדיה", הוא אומר בחיוך, "אבל זה לא אני. אני רוצה לגרום לצופים לחשוב. אני אוהב ללכת על הקצה כמו מחזה שעסק בחייה של יונה וולך, עיבוד מודרני שעשיתי לסרט "הנחשול", אדיפוס הסיפור האמיתי שסופר דרך העיניים של אשתו, מחזה שעסק בהומוסקסואליות בצבא ועוד רבים".

מלבד זאת הוא דוקטורנט לספרות לעברית באונ' בן גוריון, ואף פרסם את הספר "יציאתו של הקולנוע הישראלי מהארון", המבוסס על עבודת התזה שלו וסוקר את מהלך ההיסטורי והתרבותי של היציאה מהארון של הקולנוע הישראלי מהסרט מחבואים 1979 ועד היום. בנוסף, מלמד סדנאות לכתיבה דרמתית, מחזות, מעביר קורסים בקולנוע ותרבות במסגרות שונות.

על ההצגה החדשה בתאטרון הסימטה אמרה המנכ"לית עירית פרנק: "'תפילה חדשה' מציגה סוגיה חשובה שצריכה לקבל במה משמעותית, שכול להט"בי. לכל משפחה ואדם מגיעות הכרה והזדהות עם האבל והאובדן שלהם וזה בדיוק מה שהמחזה בא להגיד. אני שמחה להזמין את כולכם להגיע אלינו לתאטרון ולצפות בהצגה".

מועדי ההצגה בתאטרון הסימטה הם: יום רביעי, 5/2, 20:30, רביעי, 26/2, 20:30 להזמנות: 03-6812126 או באתר - בלינק הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully