וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנים מציאות: כך נוצרה סדנת תעסוקה לקהילה הטרנסג'נדרית

"שווה בתעסוקה" היא סדנת שבאה לעשות שינוי ולעודד תעסוקה ועצמאות כלכלית בקרב הקהילה הטרנסג'נדרית בישראל. והכל התחיל ממפגש כמעט מקרי בין אסתי פרץ סאהן, מנחת קבוצות בתחום התעסוקה ואוריין וקנין, אישה טרנסג'נדרית ומעצבת גרפית

אוריין ואסתי. סנאפ (Large),
אסתי ואוריין הכירו לראשונה בשנת 2013 במסגרת "מעגל החיים והתעסוקה". צילום: סנאפ/סנאפ (Large)

"שווה בתעסוקה" היא סדנת תעסוקה במודל תוכן - תהליך לקהילה הטרנסג'נדרית בישראל, שמטרתה לעודד תעסוקה לעצמאות כלכלית. את המיזם יצרו יחד אסתי פרץ סאהן, מנחת קבוצות בתחום התעסוקה ומלווה תעסוקתית, ואוריין וקנין, אישה טרנסג'נדרית, מעצבת גרפית במקצועה ומרצה על אתגרי הקהילה הטרנסג'נדרית בעולם העבודה (בת 40) שתיהן מגיעות מבאר שבע.

איך הכל התחיל?

אסתי ואוריין הכירו לראשונה בשנת 2013 במסגרת "מעגל החיים והתעסוקה" - מרכז הזדמנות באר שבע בסדנת "סטרייב" (תוכנית חברתית מבית ג'וינט-תב"ת) בה אסתי הייתה מנחת הסדנה ואוריין לקחה חלק כמשתתפת.

הסדנה נועדה להכשיר אנשים לעצמאות כלכלית ופיתוח קריירה על ידי מתן כלים למימוש הפוטנציאל האישי והתעסוקתי. התכנית כללה סדנה בת חודש ימים להשתלבות בשוק העבודה ומיד לאחריה סיוע בהשמה בעבודה וגם ליווי אישי ומתמשך ואימון תעסוקתי פרטני למשך תשעה חודשים נוספים.

אוריין החלה את הסדנה כשהיא מלווה בהמון פחדים וחששות, חסרת ביטחון, דווקא בשל היותה אישה טרנסג'נדרית אשר חוותה במשך שנים אפליה בתעסוקה, בדיור ואף אלימות.

מבחינת אוריין היא קיבלה חבל הצלה והיא אוחזת אותו חזק בשתי ידיה. על אף הקשיים בדרך והרצון לפרוש לא פעם, אוריין צולחת את הסדנה ומתחילה תקופה של סיוע בהשמה בעבודה, בליווי אישי של אסתי המאמנת התעסוקתית. תקופת הליווי שאמורה הייתה להסתיים כעבור תשעה חודשים נמשכה והפכה לליווי ארוך טווח הנמשך ארבע שנים שלמות, בהן אסתי נחשפה לעולמה המאתגר והייחודי של אוריין כאישה טרנסג'נדרית המנסה למצוא את מקומה בעולם התעסוקה.

שוויון תעסוקתי. ShutterStock, ShutterStock
שוויון תעסוקתי. אילוסטרציה ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

בתום ארבע שנים אלו אוריין החליטה לצאת ללימודים ולרכוש מקצוע. בעזרת מחלקת השיקום של "המוסד לביטוח הלאומי" התאפשר מימון מלא לשכר הלימוד של אוריין, והיא התקבלה ללימודי "עיצוב למדיה החדשה" במכללת "ספיר" (שדרות).

כעבור שנתיים סיימה אוריין את הלימודים עם הגשת פרויקט הגמר - מיזם שהוא אפליקציה קהילתית לא.נשים טרנסג'נדרים: מיזם שמחבר פלטפורמות אינטרנטיות שונות לכדי מוצר אחד (תעסוקה וקידום עסקים טרנסג'נדרים, קבוצות או פורומים, מידע חיוני ושימושי, תמיכת מנטור/ית, תיבת הודעות ומדיה חברתית). עם סיום הלימודים ובתמיכתן הלבבית והדואגת של נשות מקצוע בהן עובדות סוציאליות ואסתי המאמנת התעסוקתית/מנטורית, אוריין התחילה להגשים את החזון התעסוקתי שלה ועובדת כמעצבת גרפית.

במהלך שנות אימון אלו, נרקמה חברות יוצאת דופן בין השתיים. בעבודה הפרטנית הנעשית בחדר בין המאמנת למשתתפת, זוכה אוריין לקבל מאסתי כלים תעסוקתיים וחברתיים, תמיכה, הכלה, העצמה, אימון והדרכה. ההירתמות ההדדית והרצון לפרוץ את מעגל ההסללה לחיים נורמטיביים, עוזרים לאוריין לרכוש ניסיון תעסוקתי ולהשתלב בשוק העבודה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אסתי מקבלת את הפרס של הטוויסט החברתי קרדיט. סנאפ (Large),
ליווי אישי בדרך לעצמאות כלכלית אילוסטרציה ShutterStock/סנאפ (Large)

הרעיון למיזם "שווה בתעסוקה"

לפני חצי שנה עלה הרעיון המשותף ליזום תכנית תעסוקתית, במודל זהה לזה אשר עברה אוריין ואשר עשויה להציל בנות טרנסג'נדריות רבות מהגעה אל תהומות לא רצויים.

אנשים טרנסג'נדרים ואנשים מגוונים מגדרית הינם אוכלוסייה בסיכון גבוה מהרגיל לאפליה בתעסוקה ובדיור, להתעללות, לפגיעות מיניות, לפשעי שנאה ולדחיקה לזנות. חוויות קשות מול החברה והפנמת הסטיגמה השלילית אצל א.נשים טרנסג'נדרים יוצרת קשיים נפשיים. 41% מהאנשים הטרנסג'נדרים בישראל ביצעו ניסיון אבדני אחד לפחות בחייהם! 68% מהעובדים הטרנסג'נדרים חוו אפליה בתעסוקה.

המיזם "שווה בתעסוקה" מבקש למעשה להעניק הזדמנות שווה לא.נשים טרנסג'נדרים אשר חווים קושי בהשתלבות בשוק העבודה או שהם חסרי כל ניסיון תעסוקתי. סדנאות מותאמות שיעניקו כלים מעשיים - תעסוקתיים, חברתיים ואישיים. החל מהתמודדות עם יציאה החוצה מן הבית (המרחב הבטוח) אל הסדנה ועד השמה בעבודה בפועל. גיבוש חזון תעסוקתי ומימושו.

בעזרת גיוס מנטוריות/מנחות ומשתתפות שהן טרנסג'נדריות נוכל לייצר חיבור נכון. בזכות הדומה והאתגרים המשותפים תוכלנה לגלות הבנה אמתית והזדהות, לשקף בעת הצורך או פשוט להכיל, לתמוך ולהדריך.

לאחרונה מיזם "שווה בתעסוקה" השתתף בתוכנית "הטוויסט החברתי" של ארגון ארץעיר. התוכנית נועדה לאפשר לבעלות עסקים להפוך את העסק שלהן לעסק חברתי - להוסיף נישה חברתית שמרוויחים בה פעמיים - שורת רווח כלכלית וחברתית.

את התוכנית מוביל ארגון 'ארץעיר' בשיתוף השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, ובמהלכה 11 בעלות עסקים למדו על מודלים של עסקים חברתיים ואיך מיישמים אותם הלכה למעשה, נפגשו עם יזמים חברתיים ומנטוריות ותכננו מה יהיה הטוויסט שלהן בעסק. מבין כל המשתתפות בתוכנית, אסתי ואוריין זכו במקום השני בפרס של 5,000 ₪ לקידום המיזם "שווה בתעסוקה".

אורי כרמל, מנכ"ל ארגון ארץעיר: "הדוגמה למיזם של אסתי פרץ סאהן יחד עם אוריין וקנין היא דוגמה מצויינת ליזמות שצומחת מהקהילה. המפגש היומיומי עם הקשיים ועם הכשלים החברתיים הוליד את הצורך ואת ההבנה למענה הנכון והמדוייק לטיפול בכשל חברתי זה. אלו היוזמות שאנחנו בארגון ארץעיר מובילים ומעוניינים להמשיך להוביל, מתוך הבנה שיזמות חברתית צומחת מהקהילה ולא ההפך. התרגשנו ללוות את אסתי בתוכנית הטוויסט החברתי ולהעניק לה את הפרס השני. אני בטוח שעוד נשמע על המיזם הזה בכל רחבי הארץ."

לוגו פרויקט 'שווה בתעסוקה'. יח"צ,
פרויקט 'שווה בתעסוקה'/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully