וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה אוסרת על טרנסג'נדרים לשנות את זהותם המגדרית

20.5.2020 / 12:40

הפרלמנט קבע כי במסמכים רשמיים ניתן יהיה לכתוב רק את המין הביולוגי בעת הלידה, וארגוני להט"בים מזהירים כי האפליה והרדיפה תתגבר. הממשלה הלאומנית של אורבן מתעקשת: "לא פוגעים בזכותם להשתמש באיזו זהות שהם רוצים"

קורונה בהונגרינ/רוייטרס

הפרלמנט של הונגריה אסר אתמול (שלישי) על טרנסג'נדרים לשנות את מגדרם במסמכים מזהים. החוק עבר ברוב של 133 תומכים מול 57 מתנגדים, ובמסגרתו הוחלפה המילה ההונגרית "נם", שמשמעותה מין או מגדר, ב"מין בלידה" בתעודות לידה, נישואין ופטירה.

פעילים בקהילת הלהט"ב אמרו כי ההחלטה עוררה בקרב טרנסג'נדרים החוששים שהאפליה נגדם והרדיפה אחרים תגבר.

"החלטת המדינה לרשום את המין הביולוגי בתעודת הלידה אינה משפיעה על זכותם של גברים ונשים לחוות ולהשתמש בחופשיות באיזו זהות שירצו", נמסר בהודעת לשכת התקשורת של הממשלה. "החלק הזה, שכמה אנשים מבקרים, בשום צורה שהיא לא מונע מאדם כלשהו להשתמש בזכויותיו הבסיסיות העולות מכבוד האדם שלהם או לחיות על פי זהותו".

ראש הממשלה הלאומני של הונגריה, ויקטור אורבן, שנמצא בשלטון מאז 2010, נבחר מחדש ב-2018 והבטיח "לבנות עידן חדש" עם שינויים תרבותיים גדולים במדינה הקומוניסטית לשעבר. במקרה אחד, יו"ר הפרלמנט השווה אימוץ ילדים בידי להט"בים לפדופיליה.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, 15 במאי 2020. רויטרס
הבטיח לעשות שינויים עמוקים בתרבות. אורבן, בשבוע שעבר/רויטרס

על פי ארגון "טרנסג'נדר אירופה", בכל מדינות האיחוד האירופי, פרט לקפריסין, מותר על פי חוק לשנות את המגדר, על אף שארגוני ימין קיצוני וקבוצות דתיות מגבירות את מתקפותיהן על זכויותיהם של טרנסג'נדרים בתור פגיעה בחלוקה המגדרית המסורתית.

על פי פעילים להט"בים, בפועל לא ניתן לבצע שינוי מגדרי במסמכי הזהות ההונגריים מאז 2018, כשיש שורת תיקים בנושא הנידונים בבתי המשפט. "אין לנו מילים לתאר את מה שאנחנו מרגישים", אמרה לרויטרס טינה קורלוש אורבן, סגנית נשיאת ארגון "טרנסוונילה טרנסג'נדר". לדבריה, "אחרי עשורים שבהם לאנשים לא היו מחשבות אובדניות, עכשיו יש להם. אנשים בפאניקה, אנשים רוצים להימלט מהונגריה למקומות אחרים שבהם ניתן יהיה להכיר במגדר שלהם".

הממשלה אמרה שהתיקון יפתור חוסר ודאות שעמו מתמודדים בתי המשפט והרשויות בבואם לפרש את המינוח "מין", שלא הוגדר עד עתה.

תמאש דומבוש, חבר בהנהלת "ברית הלהט"ב" של הונגריה, אמר שתיעשה פנייה לנשיא, בעל בריתו של אורבן, כדי שזה לא יחתום על החוק. "לממשלה לא אכפת כיצד זה ישפיע על חייהם של טרנסים, אין להם טיעון הגיוני שיצדיק את החוק הזה", אמר.

פעילים אומרים שהם יפעלו נגד החוק, שישפיע גם על מי שזהותו הביולוגית בלידה לא הייתה ברורה, בבתי המשפט בהונגריה ובבית המשפט האירופי לזכויות אדם, אם יהיה צורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully