וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוצאנו למעלה ממיליון שקלים כדי להקים משפחה"

כשאודי וגיא לדרגור רצו להקים משפחה ולהביא ילדים לעולם, הם נאלצו להרחיק עד לארה"ב כדי להביא לעולם את שלושת ילדיהם בשני תהליכי פונדקאות ארוכים ויקרים. היום הם מתגוררים בסן פרנסיסקו, ומקדמים אג'נדות גאות דרך חברת הסטרטאפ GONG, מקום עבודתו של אודי

"זו הייתה אופרציה בינלאומית, יותר מסטארטאפ", מספר אודי לדרגור (45), סמנכ"ל השיווק של חברת ההייטק GONG, על המשפחה שהוא וגיא הקימו, "נאלצנו לנסוע ב-2009 להתחתן קנדה, כדי שמדינת ישראל תכיר בנישואים שלנו".

מדינת ישראל מחוייבת להכיר ברישום נישואים שהתקיימו במדינה אחרת, בה נישואים אלו נחשבים חוקיים. קנדה הייתה אחת המדינות הראשונות בעולם שהכירו בנישואים גאים ללא קשר למדינת התושבות שלהם. כיום, גם במספר מדינות בארה"ב, בדנמרק וכמובן בקנדה מכירים בנישואים גאים. "ישראל היא המדינה היחידה שמונעת משני יהודים להתחתן בה", אומר אודי, "היא מפלה את אזרחיה, ושולחת אותנו לקצה השני של העולם, ללא המשפחה והחברים שלנו, רק כדי שנוכל להתחתן".

"בישראל לא מתאפשר לזוג גאים לאמץ ילדים"

האהבה בין גיא ואודי ביקשה להתרחב והשניים רצו להביא ילדים לעולם. גיא מספר כי הברירות היחידות שעמדו בפניהם בארץ היו מצומצמות ולא התאימו לצרכיהם. אחת מהן הייתה הורות משותפת עם אישה נוספת. "אני מכיר משפחות נפלאות ומוצלחות כאלה, אך לנו זה לא התאים. רצינו משפחה אורגנית ולא ילד שנודד מבית לבית. צפינו את הרילוקיישן בעתיד וזה לא היה מתאפשר אם היה עוד בית ועוד סט הורים".

שתי האפשרויות שנותרו היו אימוץ או פונדקאות. "אימוץ זו אופציה נפלאה לעזור לילדים שאין להם בית רק שבישראל זה לא מתאפשר בגלל שאנחנו זוג גברים. בכל ההיסטוריה יש רק 3-4 זוגות גאים שאימצו ילד בישראל, ומדובר בילדים שמגיעים מרקע קשה, ושנדחו על ידי הורים סטרייטים. בחוק האימוץ קיימת הייררכיה של אלו אשר כשירים לאמץ, ובסוף התור נדחקים רווקים וזוגות בני אותו המין. לצערי גם אימוץ בינלאומי לא מתאפשר בישראל, משום שהמדינה חתמה על הסכמי אימוץ עם רוסיה ואוקראינה - מדינות אשר דורשות שהילדים לא יינתנו לזוגות מאותו המין, במילים אחרות, ישראל משתפת פעולה עם ההומופוביה של רוסיה".

משרדי Gong בסן פרנסיסקו. צילום פרטי, צילום מסך
משרדי Gong בסן פרנסיסקו. צילום: עידו יונתן, עבור LGBTECH/צילום מסך, צילום פרטי

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שהסדירה פונדקאות באמצעות חוק מוסדר כבר ב-1996. החוק קבע שרק זוג סטרייטי - גבר ואישה - יכול לפנות להליך זה. לימים, כשאודי הפך לאב והבין את עומק האפלייה שמשפחות גאות נתונות לה בארץ, הקים ב-2013 עם עוד מספר חברים את עמותת "אבות גאים", שקידמה פעילות משפטית, פרלמנטרית ותקשורתית כדי לקדם את זכויות האבות הגאים בישראל.

במסגרת הפעילות הפרלמנטרית, הגישו עתירה לבג"ץ, הנוגעת לשינוי חוק הפונדקאות. העתירה נתקבלה במרץ האחרון, והוטל על הממשלה לשנות את חוק הפונדקאות עד מרץ 2021. "אני לא אתפלא אם המדינה תתעלם מהפסיקה הזו", אומר אודי, שעמד בראש עמותת אבות גאים עד ליום עזיבתו את ישראל, "הגשנו גם עתירה לבג"ץ להשוות את חוק האימוץ. בג"ץ נתן לממשלה שנה לעדכן את החוק, אך הממשלה לא עשתה עם זה כלום".

אודי מספר שבתקופה בה רצו להביא ילדים לעולם, היו רק 3 מדינות שאפשרו זאת לזוג גברים ישראלים: הודו, קנדה וארה"ב, אודי וגיא בחרו במסלול האמריקאי. "הוצאנו למעלה ממיליון שקלים כדי להקים את המשפחה שלנו", אומר אודי, "הליך פונדקאות בארה"ב עולה כחצי מיליון שקלים ואנחנו עברנו אותו פעמיים, בהליכים אלו נולדו תום (7) והתאומים נועה ואדם (5). עד היום אנחנו משלמים משכנתאות והלוואות כדי להחזיר את הסכום האגדי הזה. יש לנו חברים שאין להם את הסכום הזה ולא יוכלו להקים משפחה בישראל".

משפחת לדרגור. אוסף פרטי, אתר רשמי
משפחת לדרגור. צילום: אוסף פרטי/אתר רשמי, אוסף פרטי

"ממשיך להוביל את האג'נדה שלי ב- GONG - החברה שבה אני עובד"
האקלים הפוליטי והתרבותי בישראל, והאכזבה מחוסר ההכרה של המדינה בזכויותיהם השוות של הלהט"בים, הובילה את גיא ואודי לדמיין חיים מעבר לים, במקום שבו יכירו בהם ובמשפחתם ויקבלו אותם כשווים בין שווים. העובדה ששניהם אנשי קריירה מצליחים היא זו שאפשרה בין היתר את המעבר הזה.

אודי נמצא בעולם ההייטק כבר 23 שנה, בעיקר בתפקיד סמנכ"ל שיווק בחברות טכנולוגיה מובילות. בארבע השנים האחרונות הוא עובד בחברת ההייטק GONG המתמחה בתוכנה מבוססות AI שעוזרת לאנשי מכירות של המותגים הגדולים בעולם כמו לינקדאין, סלאק ופייפאל. רצה הגורל והגיעה ההזדמנות מטעם GONG לרילוקיישן בארה"ב, גיא ואודי עלו עם משפחתם על המטוס, ובשנתיים האחרונות הם חיים, עובדים ומגדלים את ילדיהם בסן פרנסיסקו. גיא, פוסט דוקטורנט בביולוגיה ורופא מומחה לרפואה פנימית, התקבל לעבודה בבית החולים הגדול בעיר - UCSF.

"למרות שאנחנו שומרים על קשר עם החברים והמשפחה, ואף שאני ממשיך לשמור על קשר עם העמותה שעזרתי להקים למען אבות גאים בישראל, אין לנו תוכניות לחזור לארץ בשנים הקרובות", אומר אודי, "ישראל היא לא מקום שמקבל בצורה שיווונית משפחות להט"ביות ולצערי קשה לנו יותר לגדל משפחה בישראל לעומת מקומות אחרים בעולם, שמקבלים אותנו כשווים.

כל המוסדות הרשמיים של המדינה אומרים לנו שאנחנו לא רצויים ולא ראויים להיות משפחה, וזה בנוסף לבעיות חברתיות אחרות שיש בארץ, שהפריעו לנו מאוד. בכל העולם המגמה היא ברורה: הכרה בזכויות השוות של קהילת הלהט"ב והחובה לאפשר לה לחיות בשלום ובבטחה, ישראל צריכה לבחור אם פניה לאור ולשיוויון, אך נראה לצערי שהיא הולכת במסלול ההפוך, לכן החלטנו לנצל את ההזדמנות לשפר את חיינו ולחיות במקום שלא נרגיש בו כאזרחים סוג ב'".

ההחלטה הייתה מורכבת ואנחנו חיים עם המשמעויות שלה בכל היום - המשפחה המורחבת והחברים הטובים נשארו בארץ ואין לזה תחליף. לעולם לא נרגיש באמת בבית בשום מקום מחוץ לישראל אבל כשמסתכלים על החבילה הכוללת של החיים במקום נתון, החבילה של סן פרנסיסקו כרגע מתאימה לנו יותר מזו של ישראל.

משפחת לדרגור. צילום בייתי, אתר רשמי
משפחת לדרגור. צילום: אוסף פרטי/אתר רשמי, צילום בייתי

ב-GONG קיבל אודי את ברכתו של עמית בן דב, מנכ"ל וממייסדי GONG, להמשיך את הפעילות החברתית שאודי עשה בעבר מחוץ לחברה, וכך, נוצרה פלטפורמה להוביל את השינוי כלפי עובדי החברה והקהילה בה הם חיים. "תמיד ניצלתי את התפקידים שלי על מנת להעביר מסר של שוויון וכבוד.

בחודש הנוכחי, אנחנו מציינים את אירועי הגאווה בחברה, השקנו לוגו ורקעים מיוחדים המשלבים את דגל הגאווה ברשתות החברתיות, יש אנשים שזו הפעם הראשונה שמכירים בהם במקום עבודתם והנראות הזו משמעותית עבורם. אנו עורכים פאנלים שבהם עובדים להט"בים משתפים בחוויות שלהם ומספרים על המשמעות העמוקה להיות בחברה שמאפשרת להם להביא את מי שהם, אנחנו מנסים לחשוב איך כולנו נהיה מעסיקים וקולגות טובים ללהט"בים.

יש אנשים שלא יודעים איך להתייחס ומה לשאול ואנו מתייחסים גם לנושאים אלו. בנוסף, אנחנו משיקים קבוצת דיון ותמיכה הדדית לעובדים להט"בים - צורך שהגיע מהעובדים עצמם. בימים המסחררים שאנו עוברים כרגע עם הצפת נושא הגזענות בארה"ב, אנו מעמידים תרומה של עשרות אלפי דולרים לארגונים שמקדמים אוכלוסיות מוחלשות. אנחנו מתחילים תהליך שבו נבחן את המדיניות של החברה והאופנים שנוכל כיחידים וכחברה להגביר את הגיוון של העובדים בחברה לכל האוכלוסיות המוחלשות ולהביא יותר נשים ומיעוטים לחברה. כרגע מתוך 350 עובדי החברה בישראל ובארה"ב, יש לנו כ-10 עובדים להט"בים ועשרות בני מיעוטים שונים, בארה"ב ובארץ. נפעל כדי שיהיו הרבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully