וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סליחה מה המגדר שלך?

ד"ר אדוה דרור

2.7.2020 / 8:53

מגדר בקרב ילדים ונוער הוא נושא מורכב, ולכך נוספת גם התמודדות עם יחס החברה. ד"ר אדוה דרור, מרצה ופסיכותרפיסטית המתמחה בילדים ונוער להט"בים, נוגעת בסוגיה המורכבת

מגדר. ShutterStock, ShutterStock
מגדר. קרדיט: ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

בעשור האחרון המודעות לקהילה הלהט"בקית הולכת ועולה, ההבנה שגם להיות הומוסקסואל או בי-סקסואל או לסבית או טרנסג'נדר או טרנסג'נדרית או קוויר זו אופציה קיימת, גם אם היא היוצאת דופן. כיום הערכות מדברות על כך שכ- 3.5% מהאוכלוסיה מזדהה על הקשת הלהט"בקית וכנראה שמדובר בהערכות נמוכות מהמצב בפועל. לצד זאת השינוי עדיין לא מקבל לגיטימיות מהחברה הכללית.

נולדים עם מגדר, האומנם?
עם לידתו, תינוק משויך לאחד משני המגדרים היחידים הקיימים על פי החברה (לפחות המערבית) על פי איברי המין שלו. זכר יזוהה כבן/ילד שבהמשך יגדל להיות גבר ונקבה כבת/ילדה שתגדל להיות אישה. חלופות אחרות אינן לגיטימיות חברתית ונתפשות כלא טבעיות ואף שקריות.

המונח טרנסג'נדר נועד לתאר אדם שהמגדר ששויך לו עם לידתו אינו תואם את החוויה המגדרית שלו. אין זה אומר שאם הוגדרתי כבת עם לידתי ואיני חווה עצמי כבת, אז אני חווה עצמי כבן. יש לא מעט ילדים בני נוער ומבוגרים שלא מתיישבים על אחת משתי האפשרויות היחידות הקיימות בחברה - בן או בת.

העובדה הזאת לא מפתיעה אם מבינים שהמונח "מגדר" במהותו מתייחס להגדרה החברתית של המין הביולוגי, כלומר פר הגדרה לא מדובר על דבר מה שהוא מולד/טבעי או אמיתי אלא הבניה חברתית שעיצבה תפקידים, מראה חיצוני ועוד, הכוללים מאפיינים שונים לזכרים לחוד ולנקבות לחוד.

מגדר.. ShutterStock, ShutterStock
מגדר. ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

תהליך להתאמה מגדרית הוא תהליך של התאמה בראש ובראשונה אל מול החברה, כלומר התאמה בין חווית המגדר הפנימית לחיצונית, סימון לחברה מהו המגדר שלי וכיצד אני רוצה שאחרים יפנו אלי ויתפשו אותי. סימון זה נעשה בעיקר על ידי שינוי לשון הפנייה, לבוש, שינוי השם ועוד.

חשוב מאוד לכבד את הבחירה של האדם ולפנות אליו/ה באופן שתואם את רצונו, אי כיבוד כמוהו כדחייה וחמור מכך כמחיקה חוזרת ונשנית של הזהות של האדם. ישנם טרנסג'נדרים שמתאימים את גופם על ידי לקיחת הורמונים נקביים או זכריים וכאלו שבנוסף מבצעים ניתוח להתאמה מגדרית, אך חשוב לציין כי לא כולם חשים צורך לעשות אי אלו התאמות בגופם.

שינוי מגדרי אצל ילדים ובני נוער

ילדים ובני נוער שהחוויה המגדרית שלהם לא תואמת את אותו מגדר ששויך להם מגיל אפס, יכולים לחוש מצוקה רבה. מצוקה זו נובעת בעיקר מהפער בין הדרך שבה הם תופשים עצמם לבין הדרך בה החברה תופשת אותם ומתייחסת אליהם.

לעיתים מצוקה זו נחווית גם אל מול הגוף שלהם שסותר כביכול את התחושה של מי הם אל מול עצמם, אולם גם כאן, מצוקה זו נובעת במידה רבה מהמשמעויות החברתיות של הגוף, כלומר חוסר הלגיטימיות החברתית שיש לאי התאמה כביכול בין איברי המין למגדר. זאת אומרת שיתכן שאישה טרנסג'נדרית שנולדה עם איברי מין זכריים, היתה חיה כאישה הרבה יותר בשלום עם איברי המין הזכריים המולדים שלה, אם החברה היתה מקבלת זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ד"ר אדוה דרור. צלמת-אורה כהן. צלמת-אורה כהן,
ד"ר אדוה דרור. צלמת-אורה כהן/צלמת-אורה כהן

המידע כיום על טרנסג'נדריות ועל תהליכים להתאמה מגדרית נגיש יותר מבעבר אך עבור טרנסג'נדרים והוריהם עדיין יש קושי להגיע אליו. על כן חשוב מאוד להיעזר בארגונים יעודיים ובקהילות הקיימות כדוגמת פרויקט גילה- פרויקט להעצמת טרנסג'נדרים, מעברים- ארגון למען הקהילה הטרנסית, איגי- ארגון נוער גאה, ברית הלביאות- ארגון אמהות לילדים טרנסג'נדרים ועוד. ארגונים אלו שמו להם למטרה להנגיש מידע עבור הקהילה ולתת מענה תמיכתי בכל שניתן.

הורים לילדים מגוונים מגדרית אשר מודאגים שילדיהם אינם משתפים אותם במה שעובר עליהם- אין זה אומר שאתם עושים דבר מה שאינו בסדר, אולי פשוט הילד עוד לא בשל לפתוח את הנושא, המשיכו להעביר מסרים תומכים ובסוף זה יקרה, וכאמור תפנו לתמיכה ויעוץ מקצועי.

לסיכום אומר שהיום קיימת יותר ויותר ההבנה שטרנסג'נדריות לכשעצמה אינה הפרעה אלא שלחברה יש קושי לקבל שוני מגדרי ועל כן עיקר המצוקה שטרנסג'נדרים חווים היא בשל היחס המבזה, המפלה והאלים כלפיהם מצד אנשים בחברה. במילים אחרות השינוי הנדרש הוא לא בהם אלא בכולנו כחברה אשר מחזיקה בדעות נוקשות ומיושנות בנוגע למגדר. בחברה אוטופית בה אין הצמדה בין איברי המין שלנו למגדר שלנו המונח טרנסג'נדר יאבד מערכו, לא תהיה חוסר התאמה כי לא נשאף להתאמה שכזו מלכתחילה.

הכותבת היא ד"ר אדוה דרור, מרצה ופסיכותרפיסטית המתמחה בעבודה עם ילדים ונוער להט"בים ובני משפחתם בדגש על נוער טרנסג'נדר ומטפלת בפלטפורמה SomebuddyTherapy.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully