וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשיתם בדיקת שתן למחלות מין? זה לא מספיק!

ד"ר רועי צוקר

12.6.2019 / 19:57

השאלות שלכם - התשובות שלנו. במדור חדש, יענה ד"ר רועי צוקר על השאלות הגאות שלכם, בנושאים שבינו, לבינה, לבינינו לביניהם. מוכנים? מתחילים.

ד"ר רועי צוקר מסביר על PrEP/ד"ר רועי צוקר מסביר על PrEP. וואלה גאווה.

את "על בנים ועל בנות", מדור היעוץ המיתולוגי של 'מעריב לנוער' אתם בטוח מכירים... אה.. אתם לא מכירים את 'מעריב לנוער'? נו זה מגזין כזה לנוער... לא חשוב. תכירו את המדור שלנו לבריאות שלכם. בכל פעם נציג מספר שאלות שהתקבלו במערכת בנושאי בריאות גאה, וד"ר רועי צוקר ינסה לעזור.

יש לכם שאלה משלכם? כתבו לנו:
Pride@walla.net.il או בוואצאפ-וואלה! גאווה: 054-938-2804, ואולי השאלה לכם תתפרסם במדור הבא. יאללה, השאלה הראשונה בבקשה:

כדור PrEP, אילוסטרצייה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
כדור PrEP, אילוסטרצייה. ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

שאלה: אני על PrEP כבר כמה חודשים ואני רוצה להתחיל לקחת אותו רק לקראת מפגשים, ולא באופן קבוע. שמעתי שאפשר לקחת כדורים 3 ימים לפני המגע המיני, ועוד יומיים אחרי, זה נכון?

תשובה: "במקרה כזה אנו מדברים על האופציה של "PrEP לפי הצורך", שיטה שאמנם נבדקה מחקרית אך אינה מומלצת כלל על ידי משרד הבריאות, ההמלצה הרשמית היא לקחת את הכדור באופן רציף, כדור ביום, במשך התקופה בה מתקיים מגע מיני לא מוגן. גם לדעתי האישית, מדובר בשיטה פחות נכונה וטובה למטופל. כבר היינו עדים לכמה מקרים של טעויות בספירה ובכדורים, ובסך הכל, קל מאוד לשים את עצמך במצב סיכון באופן השימוש הזה.

אם בכל זאת החלטת לקחת PrEP בדרך זו, האופציה שנבדקה והוכחה על פי מחקרים הינה 2 כדורים בבת אחת 2-24 שעות לפני המגע המיני, וכן להמשיך לקחת כדור כל יום במשך היומיים שלאחר המגע. שוב מדגיש כי הדבר לא מומלץ, וישנה חשיבות לשמור על כמות קבועה של חומר פעיל בגוף.

עוד באותו נושא

על PrEP? אתם עושים סקס לא מוגן

לכתבה המלאה

שאלה: אני כמעט שבועיים על טיפול מונע, כי נקרע הקונדום, ואני מרגיש ממש רע, מלא תופעות לוואי, לא ממש מצליח לתפקד ואני שוקל להפסיק לקחת את הכדורים. לא יודע מה לעשות

אני מצטער לשמוע שאתה מרגיש רע, ומה שאתה מתאר הן אכן תופעות לוואי שיכולות להופיע כאשר לוקחים טיפול מסוג זה. אך למרות התופעות, אסור להפסיק לקחת את הכדורים. הדבר יכול להעמיד אותך בסכנה.

הדרך היחידה שהוכחה לטיפול מונע ב-HIV, לאחר חשיפה למין לא מוגן, היא טיפול שניתן למשך 28 ימים. בניגוד לתרופות שניתנו בעבר כטיפול מונע, התרופות שמקבלים היום בקופות החולים הינן בעלי פרופיל תופעות לוואי מינימלי, וגם אלו שמופיעות אמורות לחלוף. אם אתה חושב להפסיק את הטיפול בגלל תופעות לואי, אני מציע לך לדבר ראשית עם הרופא שלך, וביחד להחליט מה הצעד הנכון ואפשרויות המשך הטיפול.

מחלות מין, אילוסטרציה. ShutterStock. ShutterStock, AP
מחלות מין, אילוסטרציה. ShutterStock/AP, ShutterStock

שאלה: לפני חודשיים הייתי בערב עם כמה משתתפים, והשבוע אחד מהם גילה שיש לו עגבת. יכול להיות שהוא קיבל את זה אחרי המפגש איתנו, ובכל מקרה אני לא רואה אצלי תסמינים. אני יכול להיות רגוע?

חשוב לדעת, שעגבת הינה מחלה מאוד מדבקת והיא עוברת אפילו במין אוראלי. למרות שאתה לא חש בתסמינים, הדרך הנכונה ביותר לפעול בעניין זה היא לטפל בכל המשתתפים במפגש ולא להמתין לתוצאות הבדיקה של כל אחד ואחד. למרות שאתה מרגיש טוב, ההמלצה שלי היא לשתף את הרופא שלך, לקבל הפנייה לבדיקה ובמקביל להתחיל טיפול, היות ויתכן וכרגע עדיין אין לך תסמינים, אך בכל זאת נדבקת.

אני מזכיר כי לאחר הטיפול, יש להמתין שבוע לפני מגע מיני נוסף כדי לא להמשיך את מעגל ההדבקה.

בדיקת שתן. אילוסטרציה. ShutterStock. ShutterStock, ShutterStock
בדיקת שתן. אילוסטרציה. ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

שאלה: חבר אמר לי שבדיקת שתן לא מספיקה כדי שאהיה בטוח שאני נקי ממחלות מין כמו קלמידיה וזיבה, האם הוא צודק?

החבר שלך צודק בהחלט! הדרך הנכונה ביותר לבדוק מחלות מין בעיקר בעידן ה-PREP ובתקופה בה תהליך הורדת הקונדומים מואץ, הנה בדיקה של 3 אתרים - פי טבעת, לוע ושתן. למעשה כשבודקים בדיקת שתן בלבד עלולים להיות פספוסים של עשרות אחוזים. בקרוב אפרסם דרכים נוספות לבצע את הבדיקות הללו, כדי להיות בטוחים שאתם "נקיים" ממחלות מין לקראת הפרייד הקרוב.

יש לכם שאלה משלכם?

כתבו לנו Pride@walla.net.il או בוואצאפ-וואלה! גאווה: 054-938-2804, ואולי השאלה לכם תתפרסם (בלי פרטי זיהוי כמובן) במדור הבא.

*התשובות במופיעות במדור אינן תחליף לייעוץ ובדיקות רפואיות, ומהוות מידע כללי בלבד. רוצים להיות בטוחים? גשו לרופא שלכם, ותהיו לנו בריאים. *שליחת שאלה מהווה הסכמה לפרסומה*

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully