וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

HIV: האם הגיע סוף עידן ההדבקות?

5.12.2019 / 6:00

הטיפול התרופתי בנגיף ה-HIV, הפך את אלה החיים איתו ללא מדבקים - גם במגע מיני ללא אמצעי מניעה. מה זה אומר? שאדם החי עם HIV ומטופל באופן קבוע ומבוקר - לא יכול להעביר ולהדביק אחרים בנגיף. עכשיו, רק צריך לטפל בסטריאוטיפים ובסטיגמות

ליאור נאור ושי אליעזר צבי מדברים על אנדיטקטבל/מערכת וואלה!

ביום האיידס העולמי, שחל השבוע, שם לו למטרה הוועד למלחמה באיידס להעביר את המסדר הברור: אדם החי עם HIV, מטופל ומגיע למצב 'אנדיטקטבל' (undetectable) אינו יכול להעביר את הוירוס ולהדביק אדם אחר. פשוט כך. לא במגע מיני ללא אמצעי מניעה, לא במקרה של פציעה ועירוב נוזלים. undetectable - פשוט אי אפשר להדביק. כמובן שעדיין, ההחלטה להוריד קונדום תלויה במשתנים נוספים ויש לקחת בחשבון מחלות מין נוספות, את מידת יחסי האמון בין הפרטנרים וידיעה וודאית של סטטוס הפרטנר.

במצב 'אנדיטקטבל' העומס הנגיפי של ה-HIV בדם של המטופל כה נמוך, עד שהוא לא ניתן לגילוי באמצעות בדיקת דם, ולמעשה מצב זה מאפשר חיים רגילים ותקינים לחלוטין. המטופל יכול להביא לעולם ילדים בריאים, אינו צריך לחשוש מהדבקה במקרה במקרים רגישים ולא יגיע אל למצב הפגיע, בו יש כשל במערכת החיסון.

הטיפול המודרני הניתן צימצם דרמטית את תופעות הלוואי שהיו מוכרות בעבר, והוא כולל ברוב המכריע של המקרים כדור אחד, אותו יש לקחת בכל יום. זמן קצר יחסית לאחר תחילת נטילת כדור, העומס הנגיפי בדם יורד, לאחר בידקה, במידה והכל הולך כשורה ניתן להגיע למצב 'אנדיטקטבל'.

מדובר בשינוי דרמטי המאפשר לחיים עם HIV התנהלות יום-יומית רגילה לחלוטין מצד אחד, וכן אינו מאפשר הדבקה של אחרים מהצד השני.

ליאור נאור ושי אליעזר צבי באולפן וואלה! גאווה. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
ליאור נאור ושי אליעזר צבי באולפן וואלה! גאווה/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

מן הצד השני הולך והופך נפוץ טיפול ה-pre exposure prophylaxis (או PrEP אם תרצו), המונע הדבקה ב-HIV. למעשה מי שנוטל PrEP (פרפ) הופך את סיכויי ההדבקה שלו ב-HIV לנמוכים ביותר, גם אם יקיים מגע מיני ללא אמצעי מניעה. השילוב של שני הטיפולים, עבור אלה החיים עם HIV ועבור אלו שלא, מצמצם דרמטית את אפשרויות ההדבקה החדשות בנגיף, בתקווה שבסופו של דבר יעבור מן העולם.

הקשיים העיקריים אשר עדיין עומדים בעניין זה הם מצד אחד סטיגמה ובורות המופגנת כלפי אלה החיים עם HIV, ומנגד חוסר המודעות לכך שמומלץ לבצע בדיקת HIV, כחלק מהבדיקות הכלליות שכולנו עושים מפעם לפעם. למעשה רוב מוחלט מההדבקות החדשות נעשות על ידי אנשים אשר כלל אינם יודעים שיש להם HIV. אז כדי להיות בטוחים, הסירו את הספק - ולכן לכו להיבדק.

עוד בוואלה!

הוועד למלחמה באיידס מציין את יום האיידס העולמי

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully