וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לונלי פלאנט: ההצגה שגם אתם חייבים לראות

17.12.2019 / 15:55

תיאטרון הסימטה יעלה החודש את ההצגה 'לונלי פלאנט', המציגה את סיפורם של שני חברים גאים, בשנות ה-80, המתמודדים עם התפרצות ה-HIV מצד אחד והתעלמות הממשל והחברה מהעניין , מצד שני. המאבק ב-HIV עולה על הבמה

ארי כהן ותומר שאו' מתוך 'לונלי פלאנט'. צלם: אור נוימן.. צלם: אור נוימן,
ארי כהן ותומר שאו' מתוך 'לונלי פלאנט'. צלם: אור נוימן./צלם: אור נוימן

אי שם באמריקה בשנות השמונים, בזמן שמגפת האיידס מכחידה את הקהילה הגאה, שני חברים טובים מנסים לשרוד. ג'ודי כבר שבועות לא יצא מהעסק שבבעלותו - חנות מפות כושלת, למרות שחבריו הטובים מתים בזה אחר זה, הוא חי באשליה שאם הוא יתכחש, מגפת ה-HIV תיעלם.

מנגד, חברו קארל, המעורב בקהילה, מנסה ככל שביכולתו להנציח את אלו שהלכו ולעורר את אלו שעוד חיים. מדובר בהפקה עצמאית של הבמאי והמתרגם אברהם בנסון-גולדברג, אשר מציגה בתיאטרון הסימטה, ומתחילה להציג החודש.

המחזה המקורי נכתב בשנת 1992, בה החלו ההתפתחויות הרפואיות המשמעותיות, שאפשרו טיפול בחיים עם HIV .

זאת לאחר שנים בהן הופלו חברי הקהילה הגאה הן על ידי הרשויות והן על ידי גורמים רפואיים, שחשבו כי מדובר במחלה התוקפת את חברי הקהילה בלבד. הטענות שעלו אותם השנים אמרו כי לממסד "נוח", במידה מסוימת, שהמגפה הזו מתפרצת בקרב חברי הקהילה הגאה, ולכן באותם שנים לא הופנו משאבים למחקר וטיפול ב-HIV.

ארי כהן ותומר שאו' מתוך 'לונלי פלאנט'. צלם: אור נוימן.. צלם: אור נוימן,
ארי כהן ותומר שאו' מתוך 'לונלי פלאנט'. צלם: אור נוימן./צלם: אור נוימן

במידה רבה ההצגה הזו עוסקת בהדרה ובאפליה", אומר אברהם לוואלה גאווה. "מה שעניין אותי בסיפור הזה הוא שבמידה רבה גם היום בעולם ובמידה מסוימת גם בישראל, אנחנו עדיין רואים סיפורים שכאלה, במיוחד מצד החברה. למרות שאנחנו שנים אחרי התקופה ההיא, והמודעות היום גדולה, עדיין יש לא מעט בורות בנושא, ולא רק בנושא ה-HIV.

"גם היום, בשנת 2019 אנחנו עדיין שומעים על אנשי ציבור שמדברים על טיפולי המרה, נלחמים על פונדקאות וזכויות וזה על קצה המזלג". את הטקסט של " לונלי פלאנט" קראתי לראשונה לפני עשור, הוקסמתי ממנו והיה לי ברור שאני חייב לעשות איתו משהו. הוא מתאר ומציג את הקהילה הגאה באור שונה ממה שאנחנו רגילים לראות במדיה. פחות סטראוטיפי או מיני, ויותר חברי ואנושי".

ההצגה מעבירה ביקורת על החברה והממשל?

"תשמע, זה טקסט ביקורתי. אין בזה ספק. כמו שהפגנה היא מחאה, כמו שקמפיין הוא מחאה גם בהצגה הזו יש מחאה. היא תגרום לנו לחשוב באיזו חברה אנחנו חיים ועד כמה דברים השתנו בזמן שעבר. גם היום יש מי שאומר לקהילה הגאה בישראל "מה רע לכם? לא הורגים אתכם ברחוב, כמו באיראן, אתם יכולים לחיות בשקט", אבל כל עוד אין שוויון אמיתי אלו סתם ניסיונות השתקה".

עוד בוואלה!

LES IS MORE: חריפה, בועטת ולא מתביישת

לכתבה המלאה
ארי כהן ותומר שאו' מתוך 'לונלי פלאנט'. צלם: אור נוימן.. צלם: אור נוימן.,
ארי כהן ותומר שאו' מתוך 'לונלי פלאנט'. צלם: אור נוימן./צלם: אור נוימן.

בהצגה אנחנו נפגוש את ג'ודי, שמתקשה להתמודד עם המצב של הקהילה באותם השנים, ומחליט להסתגר בחנותו. הוא מתנתק מסביבתו ומעדיף לא לדעת, בתקווה ש"הכל יעלם" כמו שבא.

מנגד, חברו קארל, אקטיביסט באופיו, יוצא להילחם בשביל החברים שלו ובשביל הקהילה שלו ולא מוכן להתייאש. הוא נאבק בחברה, בסטיגמות וגם באדישות של חברו ג'ודי. "היה לי מאוד חשוב להעביר את המסר הזה", מוסיף אברהם, "אסור לאנשים להיות אדישים או לקבל דברים בהכנעה. אם לא אנחנו נצור שינוי ונחזק את עצמנו כקהילה, אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו. אנחנו לא צריכים להתאים את עצמנו לאחרים, לא לטשטש את הסממנים שלנו כדי שנתאים לאחרים".

עירית פרנק מנכ"לית תאטרון הסימטה הוסיפה כי: "כמנכ"לית התאטרון חשוב לי להנגיש לצופינו תכנים בעלי סוגיות חברתיות מורכבות ושונות, להציף נושאים מסוג זה ולגרום להם לצאת מההצגה עם מחשבות ותהיות שעליהם לעבד. 'לונלי פלאנט' זו לגמרי הצגה שעושה את זה ואני מברכת על אירוחה אצלנו".

שחקנים: ארי כהן, תומר שאו, ע.תפאורה וקרדיט צילום: אור נוימן, ע.תעורה: אילן הרצוג.

ההצגה הראשונה תתקיים בתאריך 24.12, ולאחר מכן ב:
1.1.20
6.1.20
4.2.20
13.2.20
ב'תיאטרון הסמטה' בתל אביב, רחוב מזל הדגים 8. לינק לכרטיסים - פה בלינק.

פוסטר ההצגה לונלי פלאנט. יח"צ,
פוסטר ההצגה לונלי פלאנט/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully