וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא, אבא, יש לכם משהו לספר לי?

רועי אזולאי

20.1.2020 / 17:09

כאשר הילד יוצא מהארון, ההורים עוברים מסע התמודדות משל עצמם, שאם לא יטופל כראוי, הם עלולים להגיע למקום בו ילדם התחיל - בארון. כיצד צריך להתמודד עם היציאה מהארון? איך מקבלים את ילדכם כפי שהוא? וממה רצוי להימנע כאשר מתמודדים עם היציאה מהארון?

תמיכה משפחתית. אילוסטרציה. shutterstock. ShutterStock, ShutterStock
למה כל כך קשה להורים לקבל יציאה מהארון? אילוסטרציה, ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

בשעת לילה מאוחרת, בקליניקה להדרכת הורים, נכנסו לחדר זוג הורים עם פנים נפולות ועצבות. "הבן שלנו, בן ה-13, הודיע לנו שהוא הומו. יש לך איך לתקן אותו?". התמודדות עם מציאות בלתי רצויה, היא ללא ספק אחד החלקים המאתגרים ביותר שהורים פוגשים בתהליך. הסיטואציה מורכבת, במיוחד לאור ההבנה כי המצב לא נמצא בשליטתם.

בעידן הנוכחי, יותר ויותר מתבגרים אוזרים אומץ ויוצאים מהארון, כאשר לא פעם ההתמודדות הראשונה והקשה מכל היא מול המשפחה. אחרי זמן רב, שלעתים מגיע לשנים, בהן הנער\ה חי בסוד, הוא נחשף מול המשפחה, כשהפחדים המרכזיים המלווים אותו הם כיצד יקבלו? האם עוד יאהבו אותי? עד כמה אכזבתי אותם?

ומנגד, ההורים נכנסים למקום בו הם אינם בטוחים איך להתמודד המצב החדש, בו הם מאבדים, כביכול, את השליטה על היקר להם מכל.

תמיכה משפחתית. אילוסטרציה. ShutterStock, ShutterStock
ככל שאתם חשים קושי ומתקשים להתגבר, פנו לאיש מקצוע, או ארגון תומך. אילוסטרציה, ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

אתה הילד שלי
אם יש דבר שמגדיר מחשבה סמויה אצל ילדים, זה הרצון להיות אהוב ומקובל, גם כאשר הם עשו או החליטו משהו היוצא מהנורמות של הבית.

הורים בעידן המודרני, מתקשים לעתים להכיל את הסיטואציה השונה ובמיוחד כאשר זו אינה ברת שינוי. לצד זאת, עם גישה והתייחסות נכונה, אנו מבינים כי הילד שלנו הוא שלנו ולא בהתניה. כלומר, תהיה נטייתו אשר תהיה, הוא עדיין הילד שלנו.

למה כל כך קשה להורים לקבל יציאה מהארון?
לאחר שיחות עם מספר רב של הורים, דומה שהקושי נעוץ במספר דרכי חשיבה:

מגוננים - אף הורה לא רוצה שילדו יסבול ויציאה מהארון, אשר מתפרשת כחריגה, גורמת להורה למחשבה שלילד שלו יהיה קשה יותר מאחרים. על אף שנושא זה היום יותר שגרתי מבעבר, מחשבה זו עדיין עומדת על כנה. ולכן יש חשיבות רבה לא לחשוב במונחים של שינוי מציאות שלא נמצאת בשליטה, אלה לקבלה ולסמוך על הילד

סביבה - כאשר להורה קשה להכיל את המצב, הוא מרגיש תחושות לא נעימות מול סביבתו, כאשר אחת החרדות הן מה יגידו? איך יסביר זאת?

פחד מהלא נודע - להורים לילד הומו, יש גם מחשבות מורכבות סביב התוכניות לעתיד ואורחות החיים. למשל שאלות כגון איך יתחתן? האם יהיו לו ילדים? ומה יעלה בעתידו? תהיות אלו, מביאות הורים לתחושות של מפח נפש וקושי מרכזי בהתמודדות עם המצב החדש.

חשוב להדגיש, שיציאה מהארון היא מצב קבוע ולרוב במשך הזמן, עם הגישה נכונה (לעתים טיפול), מרבית ההורים מסתגלים למצב ומצליחים להתגבר על תחושת הרתיעה הראשונית והחרדה.

ככל שאנו מפגינים יותר קבלה, כך מצב העניינים נרגע ומאפשר נקודת מבט שונה על הסיטואציה.
מבחינת הילדים מדובר על דבר משמעותי ביותר, שכן, משוכת הקבלה על ידי המשפחה היא הגבוהה ביותר. כאשר הילד חווה תמיכה ולא ביקורת, הדבר מסייע לו בהתמודדותו עם זהותו וביטחונו העצמי.

עוד בנושא: המצב רע, רק לא ידעתם עד כמה

מכון המחקר של איגי בדק כמה אזכורים להט"בים יש בספרי הלימוד.

לכתבה המלאה
רועי אזולאי - מנחה הורים, מאמן אישי ומרצה במוסדות חינו. יח"צ, באדיבות המצולמים
"ככל שאתם חשים קושי ומתקשים להתגבר, פנייה לאיש מקצוע, או ארגון תומך". בתמונה:רועי אזולאי, תמונה באדיבות המצולם/באדיבות המצולמים, יח"צ

אז מה הם עקרונות המפתח בהתמודדות עם המצב החדש?

1. שיח פתוח - שוחחו עם הילד והביעו תמיכה. אתם בהחלט יכולים לשתף בתחושותיכם, אך חשוב מאוד לתמוך ולומר "אנחנו איתך".

2. מקורות הזדהות - שוחחו עם אנשים שעברו תהליך דומה כדי שאתם עצמכם תקבלו תמיכה. הרעיון ש"אנחנו לא לבד", משמעותי להסתגלות שלכם. כך, עד מהרה תוכלו לסגל חשיבה אופטימית וחיובית בנוגע לסיטואציה.

3. ייעוץ משפחתי - ככל שאתם חשים קושי ומתקשים להתגבר, פנייה לאיש מקצוע, או ארגון תומך, ועבודה על המסגרת המשפחתית תסייע לכם ולו בהתמודדות.

יציאה מהארון היא לא נגדכם, אלא בעד הילד. אין כל סיבה שאירוע זה יעיב או חלילה יפגע במערכת היחסים שלכם עם ילדכם. ההפך הוא הנכון, זו הזדמנות להביע תמיכה וליצור חיזוק של הקשר לו הילד זקוק מאוד.

הכותב,רועי אזולאי, הוא מנחה הורים, מאמן אישי ומרצה במוסדות חינוך. בוגר מכון אדלר, בעל תואר B.A במדעי הרוח והתמקדות בפסיכולוגיה, ותואר M.A בחינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully