וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר הייתם? המרפאה שמתמחה בקהילת הלהט"ב

העולם החדש שנולד לאחר הקורונה, הביא לא מעט אנשים לתחושות בדידות וחרדה. כדי להבין איך ניתן להתמודד, פנינו לד"ר רות גופן, מ'מרפאת כיכר הבימה' של 'מכבי שירותי בריאות', שמתמחה בקהילת הלהט"ב

רפואה גאה. ShutterStock, ShutterStock
'מרפאת כיכר הבימה' של 'מכבי שירותי בריאות': מתמחה בקהילת הלהט"ב. ShutterStock/ShutterStock, ShutterStock

כמדי שנה חודש הגאווה אמור היה לכלול אירועים המוניים והסברתיים לחיזוק מעמד קהילת הלהט"ב ברחבי הארץ. אולם בצל מגיפת הקורונה אירועים רבים בוטלו או צומצמו משמעותית והביאו איתם לא רק אכזבה מאי קיום האירועים אלא גם תחושות בדידות וחרדה הנלוות לימי הסגר.

כדי לשמוע מעט על תחושות חברי הקהילה בימים אלו וכיצד ניתן להתמודד עם הקשיים, פנינו לד"ר רות גופן מומחית לרפואת משפחה ממרפאת כיכר הבימה של 'מכבי שירותי' בריאות מחוז המרכז.

קודם כל מהי מרפאת כיכר הבימה? מה היחודיות שלה?

"'מרפאת כיכר הבימה' ממוקמת בלב תל אביב, ואנחנו מעניקים שירותים לכלל האוכלוסייה, ופונים באופן מיוחד לחברי וחברות קהילת הלהט"ב.

להט"בים נוטים לפנות פחות לקבלת שירותי רפואה בהשוואה לסטרייטים בגלל חשש מלהט"בופוביה, יחס מדיר, חוסר ידע וחוסר הכרות של צוותים רפואיים עם הצרכים הרפואיים הייחודיים של חברי וחברות הקהילה. יש לכך כמה פתרונות, אחד מהם הוא פתיחת מרפאות ייעודיות לקהילת הלהט"ב, אליהן יכולים להגיע חברי וחברות הקהילה ולדעת שכאן יקבלו שירותי רפואה ידידותיים ומקצועיים ללא חשש.

ד"ר רות גופן  - מרפאת כיכר הבימה. סיוון שחור, צילום מסך
ד"ר רות גופן - מרפאת כיכר הבימה. צילום: סיוון שחור/צילום מסך, סיוון שחור

מדוע יש צורך במרפאה שמתמחה בקהילת הלהט"ב?

תראה לדוגמה את מה שקורה השנה בצל הקורונה. הקהילה מציינת את אירועי הגאווה באופן "פחות עליז". יש לזה יתרון כי מתאפשר דיון ציבורי בנושאים בוערים בקהילה כמו התמודדות עם קשיים נפשיים, אובדנות, חיים עם HIV, התמכרויות ועוד. אלה נושאים שאנחנו עוסקים בהם ונותנים בהם מענים לאורך כל השנה במרפאה. נושאיי הבריאות של הקהילה נמצאים במרכז סדר היום שלנו.

אנחנו גם משתפים פעולה עם ארגונים נוספים שנותנים סיוע, כמו הקליניקה לייעוץ של האגודה למען הלהט"ב, קו הסיוע "יש עם מי לדבר", הקליניקה הגאה במרכז הגאה, בית דרור, עלם, הוועד למלחמה באיידס ועוד. כך המטופלים מקבלים מענה במרפאה ובמקרה הצורך מופנים לגורמים קהילתיים נוספים שנותנים מענים. מהארגונים השונים גם מפנים אלינו מטופלים כדי שנסייע.

רופא או רופאת משפחה אחראיים, שמכירים את הקהילה הם כתובת חשובה לקבלת שירותי רפואה בשגרה וגם במצבי משבר או חולי. במרפאה שלנו יש רופאות ורופאים בעלי הכירות ארוכת שנים עם הקהילה. הם תמיד נכונים לסייע, בלי שיפוטיות ובלי שתאלצו להסתיר את הזהות המינית או המגדרית, צריך רק לפנות.

כיצד מאפיינים שונים אלו באים לידי ביטוי?

לחברי קהילת הלהט"ב מאפייני בריאות ייחודיים: שכיחות יתר של חרדה ודיכאון על רקע אפליה לרעה וסטרס לאורך החיים, שכיחות גבוהה של אובדנות, שיעורים גבוהים של עישון, צריכת חומרים ממכרים ואלכוהול, מחלות שמועברות ביחסי מין בקרב גברים, שכיחות יתר של גידולי שד בקרב נשים ועוד.

עוד בוואלה!

כזה עוד לא ראיתם: מצלמים גאווה

לכתבה המלאה
ד"ר איציק לוי - מרפאת כיכר הבימה. שיבא תל השומר, צילום מסך
ד"ר איציק לוי - מרפאת כיכר הבימה. צילום: שיבא תל השומר/צילום מסך, שיבא תל השומר

אם מתייחסים למאפיינים שתיארת, האם יש השפעה שונה על חברי קהילת הלהט"ב?

הפניות של חברי וחברות הקהילה בזמן הקורונה דומות לפניות של כלל האוכלוסיה. אולם, בגלל שבקהילה שלנו יש יותר אנשים שמתמודדים גם בשגרה עם בדידות, העדר גב משפחתי, התמכרויות, חרדה ודיכאון, קשיים כלכליים ועוד, ההשלכות של הקורונה בתוך הקהילה קשות במיוחד.

כמו מה למשל? איזה סוג פניות קיבלתם לגבי הקורונה מחברי הקהילה?

יש הרבה פניות ושאלות לגבי מחלת הקורונה עצמה: מי צריך לעשות בדיקה? מתי אפשר לצאת מהבידוד? כיצד לטפל בתסמינים שונים? ועוד. היו מספר חולי קורונה בקרב מטופלי המרפאה, כולם היו חולים קלים, וקיבלו מאיתנו מענה מרחוק בטלפון ובוואטצאפ. הם נשארו בבית, בבידוד, עד שהחלימו ועברו את המחלה בשלום. כעת לצערנו אנחנו רואים עלייה בתחלואה ומטופלים רבים שנמצאים בבידוד בעקבות חשיפה לחולה מאומת. אנחנו מסייעים להם.


ישנן הרבה פניות בעקבות השלכות המגיפה: אנשים שהו בבידוד זמן רב, ורבים איבדו את מקום עבודתם. על רקע זה יש המצוקה וסימנים של מצוקה כמו צריכת אלכוהול מוגברת, חזרה לעשן בקרב מעשנים בעבר, יותר סמים, קשיי שינה, קושי להסתגל למצב, דיכאון וחרדה.

סדנה גאה להפסקת עישון. יח"צ, צילום מסך
סדנה גאה להפסקת עישון. יח"צ - מכבי שירותי בריאות מחוז המרכז/צילום מסך, יח"צ

האם ביטול הפעילויות שתוכננו לחודש הגאווה, משפיע על התחושות בקהילה?

אני יכולה להעיד גם על עצמי שביטול אירועי הגאווה העציב אותי, אלה אירועים חשובים בעיני. אבל זה המצב כרגע בכל העולם, וכפי שאמרתי קודם יש לכך גם יתרון. מתקיים כעת דיון אמיץ וחשוב על נושאים שבעבר לא דובר עליהם מספיק.

יש גם מאמץ של ארגוני הקהילה לקיים אירועים במסגרת המגבלות וזה מעורר הערכה ותחושה של קהילה שתומכת בחבריה וחברותיה: עצרות תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, בחג הפסח היתה חלוקת אוכל של האגודה למען הלהט"ב והמרכז הגאה לאנשים שניזקקו לכך, מסגרות של תמיכה מרחוק, קווי סיוע טלפונים ועוד. גם אנחנו כמרפאה מגוייסים למאמץ ונותנים מענים רפואיים למי שזקוק.

לאור הפניות שקיבלתם במרפאה מה מתוכנן לזמן הקרוב?

הוספנו לצוות מומחה למחלות זיהומיות, ד"ר איציק לוי, שהוא רופא מוכר ומוערך מאוד בקהילה, מראשוני הרופאים שטיפלו באנשים שחיים עם HIV בארץ. ד"ר לוי יתן מענים בנושאים שונים הקשורים בקורונה ובהחלמה מקורונה, HIV, מחלות שמועברות במין ועוד.

אחד הדברים שראינו הוא שאנשים עישנו יותר ואנשים שעישנו בעבר חזרו לעשן כדי להקהל על עצמם את הסטרס. לכן פתחנו סדנה להפסקת עישון, שהתחילה כבר השבוע. עישון הוא גורם מרכזי של תחלואה בקהילה וחשוב להתמקד בו.

אנחנו גם משתתפים בדיונים שמתקיימים בתוך הקהילה לגבי פיתוח מסגרות טיפוליות להתמודדות עם התמכרויות, סיוע לאנשים במצוקה, מניעת אובדנות ועוד. חודש הגאווה השנה מאפשר שימת דגש על הנושאים החשובים הללו ואנחנו מברכים על כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully